2. Formuła zawodów Olimpiady Literatury i Języka Polskiego
Tak jak każda inna olimpiada przedmiotowa, Olimpiada Literatury i Języka Polskiego podzielona jest na 3 etapy.
Etap szkolny Olimpiady Literatury i Języka Polskiego
Typ: Praca pisemna
Termin: ustalany przez poszczególne szkoły według własnego uznania, jednak przypada nie później niż w dniu, w którym prace muszą wpłynąć do komitetów okręgowych (zazwyczaj początek grudnia).
Forma: Uczestnik ma zadanie przygotować pracę pisemną na jeden z kilku tematów zaproponowanych przez Komitet Główny OLiJP. Najliczniejsze są zagadnienia z historii literatury, oprócz tego zawsze pojawia się przynajmniej jeden temat z wiedzy o języku. Każdy chętny może również wybrać specjalizację teatrologiczną – z zastrzeżeniem, że aż do pomyślnego zaliczenia dwuczęściowego II etapu Olimpiady nie będzie mógł wybierać tematów innych niż z wiedzy o teatrze. W pracy wymaga się przeanalizowania wybranych utworów literackich, zaprezentowania stanu badań oraz wyciągnięcia własnych wniosków – każdy temat opatrzony jest mniej bądź bardziej szczegółowymi dyspozycjami, których celem jest ułatwienie uczniowi pracy. Zawody szkolne mają różny kształt – czasem odbywa się dyskusja publiczna nad pracami, częściej zaś są one ograniczone do uzyskania recenzji pracy od polonisty innego niż Opiekun pracy.
Punktacja: Praca może zostać oceniona maksymalnie na 60 punktów, aby zakwalifikować się do II etapu, należy uzyskać przynajmniej 45 punktów. W ocenie pracy bierze się przede wszystkim pod uwagę poprawność merytoryczną, dobór treści oraz aspekty stylistyczne.
Etap okręgowy Olimpiady Literatury i Języka Polskiego
Dzieli się na dwie mniejsze części, które odbywają się w odstępie dwóch tygodni, zazwyczaj między połową lutego a połową marca.
Etap pisemny
Typ: Praca pisemna + test językowy
Czas trwania: 240 minut + 90 minut
Forma: W pierwszej kolejności uczestnik ma do napisania pracę pisemną, w zależności od jego decyzji może to być rozprawka problemowa lub interpretacja pojedynczego utworu poetyckiego. Do wyboru jest najczęściej po kilka tematów z każdej z dwóch powyższych grup, w ostatnich latach utrzymuje się tendencja do zwiększania liczby możliwych opcji. Odrębne tematy przygotowywane są dla specjalizacji teatrologicznej. Po krótkiej przerwie uczniowie piszą test z wiedzy o języku, obejmujący zadania otwarte i zamknięte sprawdzające wiedzę z gramatyki, leksyki, morfologii, składni i (czasem) historii języka, zwykle lekko wykraczający poza wymagania stawiane w szkole.
Punktacja: Za pracę pisemną można uzyskać maksymalnie 60 punktów, zaś za test językowy 30 punktów. Do części ustnej zostają dopuszczeni co do zasady uczestnicy, którzy zdobyli co najmniej 40 punktów za pracę pisemną i 20 punktów za test językowy. Warunkowo dopuszcza się również uczniów, którzy z testu językowego uzyskali co najmniej 16 punktów, gdy za pracę pisemną otrzymali co najmniej 48 punktów.
Etap ustny
- Odbywa się dwa tygodnie później niż część pisemna zawodów;
- W głównej mierze stanowi obronę pracy napisanej na etap szkolny (co dowodzi, że warto włożyć wiele wysiłku w jej przygotowanie). Zadaniem komisji, złożonej z kilku osób, z których co najmniej jedna zapoznała się wcześniej z pracą ucznia, jest zarówno ocenić wkład jego samodzielnej pracy wykonanej w ramach I etapu, jak również zbadać stan wiedzy ogólnej;
- Odpowiedź ustna składa się zazwyczaj z trzech pytań. Pierwsze dotyczy wprost pracy pisemnej, zazwyczaj wymaga się od ucznia wykazania się znajomością i zrozumieniem własnych tez oraz wykorzystanej literatury podmiotu i przedmiotu. Drugie pytanie dotyczy wiedzy o języku (bądź literaturoznawstwa, jeżeli uczeń pisał pracę poświęconą problematyce językoznawczej), ostatnie zaś wymaga wykazania się wiedzą historycznoliteracką w zakresie epoki, której dotyczyła praca pisemna;
- Odpowiedź ustna ma charakter rozmowy, na jej koniec komisja spisuje w protokole pytania, które zadała uczniowi i przedstawia je do podpisu;
- Za całą odpowiedź można uzyskać łącznie 50 punktów (20 punktów za pierwsze pytanie i po 15 punktów za każde kolejne);
- Po zakończeniu etapu ustnego komisje okręgowe sumują punkty uzyskane przez uczniów we wszystkich częściach II etapu (maksymalnie 140 punktów). Rekomendację do finału uzyskują uczestnicy, którzy przekroczyli pułap 90 punktów i nie uzyskali z odpowiedzi ustnej mniej niż 30 punktów;
- Rekomendacja nie decyduje jeszcze o przejściu do finału – ostatecznie listy zakwalifikowanych ustala Komitet Główny po uzyskaniu wyników z całego kraju.
Etap finałowy Olimpiady Literatury i Języka Polskiego
Dzieli się na dwie części, pisemną oraz ustną, jednak wyglądają one nieco inaczej niż analogiczne podetapy etapu okręgowego. Ma miejsce na początku kwietnia. Komitet Główny kwalifikuje do niego nie więcej niż 300 osób.
Etap pisemny
Typ: Praca pisemna
Czas trwania: 300 minut
Forma: Na etapie finałowym uczestnicy muszą napisać pracę pisemną w jednej z dwóch form – rozprawki problemowej lub interpretacji tekstu poetyckiego. W pierwszym przypadku w porównaniu z etapem okręgowym uczestnik mierzy się zazwyczaj z trudniejszymi tematami (choć często jest to ocena subiektywna). W przypadku interpretacji należy dokonać porównania dwóch wierszy z możliwością odwołania się do innych tekstów kultury jako kontekstu. Ponadto występują tematy teatrologiczne. Podobnie jak na poprzednim etapie do wyboru jest przynajmniej kilka tematów.
Punktacja: Za pracę pisemną można uzyskać maksymalnie 30 punktów. Uzyskanie 10 punktów gwarantuje tytuł finalisty, zaś 20 punktów przejście do części ustnej.
Etap ustny
- Uczestnik przygotowuje się do niej jeszcze przed etapem finałowym. Jego zadaniem jest wybranie z „Przewodnika po tematach Olimpiady Literatury i Języka Polskiego” dwóch tematów, odpowiednio z historii literatury oraz wiedzy o języku, które zaprezentuje przed komisją w dniu części ustnej finału;
- Odpowiedź polega zazwyczaj na przedstawieniu przez uczestnika przygotowanej wypowiedzi oraz udzieleniu odpowiedzi na pytania członków komisji;
- Za każde pytanie uczeń może uzyskać maksymalnie 30 punktów.
Tytuły laureata zdobywa zwykle ok. 40 najlepszych zawodników, między którymi, ze względu na liczbę zdobytych punktów, wprowadza się rozróżnienie na laureatów I, II i III stopnia.