fbpx

Egzamin 8-klasisty z języka polskiego – Wywiad z Prowadzącym

Egzamin 8-klasisty z języka polskiego – Wywiad z Prowadzącym

Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego - co musisz o nim wiedzieć?

Dzisiaj rozmawiamy z Prowadzącym kurs przygotowujący do egzaminu 8-klasisty z języka polskiegoKrzysztofem Andrulonisem


Indeks w Kieszeni: Cześć! Dzięki, że zgodziłeś się na wywiad. Może zaczniemy od tego, jak u Ciebie zaczęła się przygoda z językiem polskim? Dlaczego właśnie ta dziedzina?

Krzysztof Andrulonis – Język polski jest fascynującym przedmiotem głównie z tej przyczyny, że obejmuje mnóstwo zagadnień – zarówno język sam w sobie, jak i jego uwarunkowania społeczne, ponadto bogaty świat kultury i literatury. Przenika nasze życie na każdym kroku, warunkuje nasze codzienne funkcjonowanie i w pewnym sensie stanowi punkt wyjścia dla wszystkich innych obszarów wiedzy i ludzkiej aktywności. Dlatego zgłębianie go stanowi wspaniałą przygodę i niewyczerpane źródło inspiracji.


IwK: A Ciebie co najbardziej interesuje w języku polskim?

KA – Mam liczne zainteresowania, które zmieniają się dosyć dynamicznie na przestrzeni lat, niemniej aktualnie moją największą uwagą cieszy się literatura powstająca w II połowie XIX wieku i na początku XX stulecia, oczywiście w powiązaniu z kulturą, filozofią oraz realiami życia społecznego tego czasu. Jak dowiesz się w szkole średniej, epoki przypadające na ten okres określamy mianem pozytywizmu oraz Młodej Polski. Sporo uwagi poświęcam też jednak dorobkowi wcześniejszych wieków w dziejach polskiego piśmiennictwa.


IwK: Czy od początku miałeś konkretne plany odnośnie studiów? Wiedziałeś, na jaką uczelnię chcesz się wybrać?

KA – Przez długi czas miałem zupełnie inne plany co do swojej przyszłości, planowałem studia medyczne, uczyłem się nawet na profilu biologiczno-chemicznym w liceum. Doznałem jednak czegoś na kształt olśnienia i zmieniłem zupełnie swoje zamiary. Nie byłoby prawdą, gdybym powiedział, że język polski nie interesował mnie od dawna, jednak dopiero półtora roku przed maturą podjąłem ostateczną decyzję, że chcę z nim związać dalsze życie naukowe i zawodowe. Postanowiłem wybrać najlepszą uczelnię w kraju, stąd rozpocząłem studia na Uniwersytecie Warszawskim, co wiązało się w moim przypadku z odległą przeprowadzką.


IwK: Jak wiadomo, egzaminu ósmoklasisty nie da się nie zdać. Dla wielu osób jest to argumentem, by nie przygotowywać się do niego z dużym zaangażowaniem. Dlaczego Twoim zdaniem jednak warto?

KA – Argument ten wydaje się wielce nietrafiony, ponieważ choć istotnie egzaminu tego nie można nie zdać, to jednak od jego wyniku bardzo wiele zależy. Zacznijmy od tego, że ma on decydujący wpływ na rekrutację do szkoły średniej, od której w dużej mierze zależy jakość przygotowania do egzaminu maturalnego – ten z kolei ma bezpośredni wpływ na studia oraz dalsze życie zawodowe. Zachętą może również być fakt, że egzamin ósmoklasisty z języka polskiego obejmuje liczne umiejętności praktyczne, które przydadzą się z pewnością w przyszłości. Wreszcie, sprawdzian ten stanowi podsumowanie całych pierwszych ośmiu lat ścieżki edukacyjnej – chyba nikt nie chciałby pokazać sobie i światu, że niczego się w tym czasie nie nauczył?


IwK: Co sądzisz o formule, jaką przyjął egzamin ósmoklasisty?

KA – Wymagania stawiane uczniom są całkiem wysokie, jednak jednocześnie nie wykraczają poza ich możliwości intelektualne, przez co egzamin ósmoklasisty z jednej strony stanowi wyzwanie i wymaga przywiązania do niego szczególnej uwagi, z drugiej nie stanowi bariery nie do przejścia. Jego wielką zaletą jest to, że nie tylko sprawdza wiedzę z zakresu lektur omawianych w szkole czy gramatyki języka polskiego, lecz również obejmuje tworzenie krótkich i dłuższych form wypowiedzi pisemnych oraz elementy komunikacji językowej, a więc zagadnienia bardzo przydatne w codziennym funkcjonowaniu.


IwK: Jakie błędy najczęściej popełniają osoby, które polegają wyłącznie na zajęciach szkolnych w przygotowaniu do egzaminu ósmoklasisty?

KA – Najczęściej mają zbyt mało okazji do ćwiczenia wypowiedzi pisemnych, tymczasem w tym przypadku samo teoretyzowanie czy zapoznawanie się z przykładami napisanymi przez kogoś innego nie wystarcza. Owszem, to ważne, aby mieć dobre wzorce, jednak jedynie zmuszenie się do samodzielnego wysiłku może dać wyraźne rezultaty. Oczywiście, aby pisanie miało sens, uczeń powinien do każdej swojej pracy otrzymywać komentarze oraz możliwie szczegółową recenzję sugerującą, jakie błędy popełnia i co powinien zmienić. Wielu nauczycieli, z braku czasu, nie ma możliwości zapewnić swoim podopiecznym takiej wiadomości zwrotnej.


IwK: No dobrze, a co poza nauką? Jakie masz zainteresowania poza językiem polskim?

KA – Należę do tego typu ludzi, którzy zainteresowania naukowe płynnie łączą z przyjemnościami – nigdy nie wiadomo, kiedy fascynująca powieść przyniesie jakieś interesujące zagadnienia do zbadania pod kątem naukowym. Ponadto fascynuję się teatrem i często bywam na różnego rodzaju sztukach, zwłaszcza z obszaru tych społecznie zaangażowanych. Abstrahując od zainteresowań intelektualnych, rekreacyjnie biegam, a latem chętnie wyprawiam się na piesze wędrówki.


IwK: Co Twoim zdaniem zyskują podopieczni inicjatywy Indeksu w Kieszeni przygotowując się na kursie pod opieką mentorów? 

KA – W ramach przygotowań kładziemy nacisk na opracowywanie materiału niezbędnego z perspektywy egzaminu ósmoklasisty – w ramach języka polskiego można uczyć się o mnóstwie zagadnień, jednak lista wymagań egzaminacyjnych jest dosyć precyzyjnie określona i staramy się jej trzymać. Istotne jest także przygotowanie pod kątem praktycznym, w związku z czym sporo czasu poświęcamy na różnego rodzaju ćwiczenia wzorowane na egzaminie ósmoklasisty. Nie można też zapomnieć o wypowiedziach pisemnych – podopieczni Indeksu w Kieszeni mogą trenować swoje umiejętności w tym zakresie, a po napisaniu każdej pracy otrzymują szczegółową informację zwrotną.


IwK: Wiele osób obawia się, że trudno będzie im nauczyć się do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego korzystając z e-learningu. Dlaczego Twoim zdaniem jest to możliwe? 

KA – Kurs e-learningowy został w pełni dostosowany do wymogów egzaminu maturalnego, dzięki czemu oferuje kompleksowe przygotowanie. Korzystanie z niego nie jest trudne, ponieważ w każdym module znajduje się instrukcja informująca o tym, jak pracować z daną partią materiału, a także, na co powinno się zwrócić szczególną uwagę. Opracowania zamieszczone w zestawach są intuicyjne i bardzo klarowne, przez co żaden uczeń nie powinien czuć się zagubiony. Gdyby tak się jednak zdarzyło, to zawsze ma przecież możliwość skontaktowania się z mentorem, który wskaże drogę wyjścia z problemu.


IwK: Dzięki za wywiad! 
Oceń zawartość strony.
IwK - logo - miniturka - kursy maturalne i olimpijskie
Indeks w Kieszeni
kontakt@indekswkieszeni.pl