Tegoroczna matura z języka angielskiego 2025 (zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym) odbyła się w formule 2023, czyli opartej na podstawie programowej z 2018 roku. Co to oznaczało dla maturzystów? Przede wszystkim większy nacisk na praktyczne wykorzystanie języka, więcej zadań otwartych i bardziej złożone polecenia – zwłaszcza na rozszerzeniu. Przyjrzeliśmy się dokładnie arkuszom CKE i oto nasza odpowiedź na pytanie: Jak wyglądała matura z języka angielskiego 2025?
Najważniejsze informacje, których dowiesz się z tego artykułu:
Przygotowując się do egzaminu warto zapoznać się z listą najważniejszych słówek na maturze z języka angielskiego.
Na poziomie podstawowym nie było wielkich zmian, ale pojawiło się kilka subtelnych pułapek, które mogły sprawić problemy nawet dobrze przygotowanym uczniom.
Słuchanie sprawdzało nie tylko rozumienie ogólnego sensu, ale też szczegółów. Jedno z zadań dotyczyło wypowiedzi związanych z rodzinnymi podróżami i wymagało od uczniów określenia ich funkcji – np. czy ktoś poleca, tłumaczy czy prosi o radę. Takie pytania bazują nie na słownictwie, ale na intencji komunikacyjnej – co w praktyce okazało się trudniejsze niż się wydaje.
Ta część w dużej mierze skupiała się na tematyce sportowej – przystępny temat, z powtarzającym się słownictwem, ale same pytania wymagały dokładnej analizy. Pierwszy tekst dotyczył historii zespołu muzycznego The Beatles. Uczniowie mieli za zadanie dopasować nagłówki do fragmentów artykułu, co wymagało od nich umiejętności wyciągania kluczowych treści z tekstów.
Zadania gramatyczne i leksykalne obejmowały dobrze znane transformacje, np. użycie czasowników modalnych, form przeszłych, „too/enough”, czy mowę zależną. Uczniowie musieli również dopasować jeden wyraz pasujący do różnych kontekstów, aby utworzyć gramatycznie i semantycznie poprawne zdania, co wymaga rozwiniętych umiejętności leksykalnych.
Zadanie polegało na napisaniu wpisu na blogu o swoim pierwszym publicznym występie. Trzeba było zawrzeć cztery konkretne elementy:
Uczniowie, którzy nie opisali wyraźnie wszystkich czterech aspektów, mogli stracić nawet połowę punktów za treść.
Źródło: www.unsplash.com
Egzamin rozszerzony jak zwykle był dużo bardziej skomplikowany i wymagał nie tylko znajomości języka, ale też umiejętności analizy i wnioskowania.
Uczniowie musieli zrozumieć m.in. wypowiedzi osób opowiadających o biurze, o regulaminie biblioteki akademickiej czy o zawodzie poszukiwacza wraków. Pojawiały się pytania o intencje, reakcje i szczegóły, np. o strefy ciszy w bibliotece lub o czas składania wniosku o kartę biblioteczną – często w formie uzupełniania luk.
Ciekawym elementem były teksty literackie i publicystyczne. W jednym opisie przedstawiono życie meteorologów na Ben Nevis i ich zmagania z warunkami atmosferycznymi – z pytaniami o chronologię, przyczyny i efekty. W innym – fragment książki o psie Busterze i jego szkoleniu wojskowym.
Oprócz tego pojawił się tekst informacyjny o kursie dla trenerów psów – gdzie pytania sprawdzały m.in. znajomość języka formalnego i zrozumienie szczegółowych wymagań kursu.
Zadania obejmowały m.in.:
Tematyka dotyczyła np. zmian klimatu czy organizacji wydarzeń, które jako zagadnienia wymagają znajomości precyzyjnego słownictwa.
Do wyboru były dwa tematy:
Obydwa tematy wymagały jasno określonej formy – rozprawka powinna zawierać argumenty za i przeciw, natomiast list – formułę zgodną ze standardami: wstęp, rozwinięcie, propozycję działania i zakończenie. Zdający musieli więc skupić się na ogólnym zjawisku zamiast na argumentowaniu swojego punktu widzenia.
Źródło: www.pexels.com
Chcesz mieć pewność, że żadne polecenie Cię nie zaskoczy? Zapisz się na przygotowanie do matury z angielskiego!
Na kursie:
Nie zwlekaj – zacznij przygotowania już dziś!
Strona przygotowana przez Zyskowni.pl