27.05.2022 Matura z geografii – wywiad z Prowadzącym
Wywiad z prowadzącym kurs maturalny z geografii
Dzisiaj rozmawiamy z Michałem Kulińskim finalistą XLVI Olimpiady Geograficznej i prowadzącym kurs maturalny przygotowujący do egzaminu z geografii z Indeksem w Kieszeni.
Indeks w Kieszeni: Cześć! Dzięki, że zgodziłeś się na wywiad 😊 Może zaczniemy od tego, jak u Ciebie zaczęła się przygoda z geografią? Dlaczego właśnie ta dziedzina?
Michał Kuliński: Moja przygoda z geografią zaczęła się tak naprawdę w przedszkolu, już wtedy zacząłem obsesyjnie przeglądać atlasy, z czasem moje zainteresowanie geografią poszerzyło się i ugruntowało. Interesował mnie świat oraz zachodzące w nim procesy. Chciałem zrozumieć, dlaczego Ziemia wygląda tak, a nie inaczej.
IwK: A Ciebie co najbardziej interesuje w geografii?
MK: Trudno powiedzieć, ponieważ jest wiele aspektów geografii, które mnie bardzo interesują, ciekawią mnie zależności społeczno-ekonomiczne w gospodarce surowcami, czy powiązania pomiędzy poszczególnymi gałęziami gospodarki. Jednak najbardziej interesujące wydają mi się zagadnienia związane z procesami geologicznymi i wynikającym z tego ukształtowaniem powierzchni terenu.
IwK: Czy od początku miałeś konkretne plany odnośnie studiów? Wiedziałeś, na jaką uczelnię chcesz się wybrać?
MK: Ze względu na moje różne zainteresowania nie miałem jasnych planów odnośnie studiów. Na początku wybrałem kierunek, który wydawał mi się perspektywiczny, jednak z czasem przeniosłem się na studia, które dotyczyły stricte moich zainteresowań. Interesowały mnie najlepsze uczelnie w Polsce.
IwK: A jak wyglądała Twoja nauka do matury?
MK: Moja nauka do matury polegała na wielokrotnym rozwiązywaniu arkuszy. Oprócz tego skupiłem się na powtarzaniu treści z poprzednich lat edukacji geografii. Często też przerysowywałem różne mapy, żeby lepiej zapamiętać treści fizycznogeograficzne.
IwK: Co uważasz, że zadecydowało o tym, że udało Ci się uzyskać wysoki wynik?
MK: Przede wszystkim systematyczna praca jest kluczem do sukcesu. Ponadto fakt, że pasjonuje się geografią, na pewno ułatwił mi przyswajanie wiedzy.
IwK: Jakie błędy najczęściej popełniają osoby, które polegają wyłącznie na zajęciach szkolnych w przygotowaniu do matury?
MK: Wydaje mi się, że jest to przede wszystkim nieodpowiednie uporządkowanie treści zdobytych na lekcjach geografii. Dużym problemem jest też brak holistycznego spojrzenia na przedmiot, warto łączyć fakty z różnych działów geografii oraz nauczyć się patrzeć szerzej na tę naukę.
IwK: Czy uważasz, że matura z geografii jest trudna na tle pozostałych przedmiotów?
MK: Uważam, że matura z geografii nie należy do najłatwiejszych, czego dowodzą rokroczne statystki CKE. Na szczęście istnieje wiele ścieżek pomocy w nauce geografii, jak chociażby Indeks w Kieszeni.
IwK: Czy wiedza zdobyta podczas przygotowań do matury przydaje Ci się podczas studiów, przyszłej pracy zarobkowej?
MK: Jak najbardziej, znajomość geografii wspiera prace naukowe w różnych dziedzinach tj. fizyka, czy nawet informatyka. Przydatność wiedzy geograficznej w pracy oczywiście zależy od jej charakteru, ale sądzę, że posiadanie rozszerzonych informacji z zakresu geografii jest dużym atutem.
IwK: No dobrze, a co poza nauką? Jakie masz zainteresowania poza geografią?
MK: Poza nauką bardzo lubię podróżować koleją, czy chodzić po górach. Te dwa zajęcia bardzo często wypełniają mój wolny czas.
IwK: Co Twoim zdaniem zyskują podopieczni inicjatywy Indeksu w Kieszeni przygotowując się na kursie pod opieką Mentorów?
MK: Przede wszystkim świeże spojrzenie na naukę geografii, podparte własnymi, sprawdzonymi metodami. Oprócz tego dzięki tej inicjatywie można poszerzyć swoje horyzonty o informacje odnośnie praktycznej nauki do matury, czy na temat wielu przydatnych informacji odnośnie studiów.
IwK: Wiele osób obawia się, że ciężko będzie im nauczyć się do matury z geografii korzystając z e-learningu. Dlaczego Twoim zdaniem jest to możliwe?
MK: Jest to możliwe z wykorzystaniem wszechstronnych programów do e-learningu, z których korzysta Indeks w Kieszeni. Sądzę, że wyobraźnia i pomysłowość prowadzących w kontekście prowadzenia zajęć usprawnia uczenie się zdalnie.