Indeks w Kieszeni

Kategorie

Kategorie

Jak przygotować się na pierwszy etap Olimpiady Wiedzy Chemicznej Juniorów?

Olimpiada Chemiczna Juniorów – co warto wiedzieć o pierwszym etapie?

Olimpiada Chemiczna Juniorów stanowi dla uczniów szkół podstawowych przepustkę do wymarzonego liceum oraz pozwala w znacznym stopniu poszerzyć swoją wiedzę chemiczną, która przyda się już w liceum podczas nauki do matury z chemii. Oba powody sprawiają, że uczestnictwo w Olimpiadzie to przedsięwzięcie dające wiele korzyści. Warto jest zaznajomić się z olimpijskimi zagadnieniami już w podstawówce, aby łatwiej uporać się z natłokiem nauki w szkole średniej!


Co musisz wiedzieć o pierwszym etapie Olimpiady Wiedzy Chemicznej Juniorów?
Źródło: www.freepik.com

Jak wygląda Olimpiada Chemiczna Juniorów?

Zapewne informacja, że Olimpiada Chemiczna Juniorów dzieli się na trzy etapy, nie będzie stanowić zaskoczenia. Pierwszy z nich ma miejsce w październiku, dlatego przygotowania warto rozpocząć w wakacje lub jeszcze podczas poprzedniego roku szkolnego. Pierwszy etap nie wykracza poza podstawę programową, przy dobrym przygotowaniu okaże się przyjemną i satysfakcjonującą formalnością dla zaangażowanego ucznia, a przejście dalej da mnóstwo motywacji do dalszej nauki. Nie oznacza to oczywiście, żeby przed nim leniuchować. 

Warto przypomnieć sobie wszystkie tematy poruszane na chemii w siódmej i ósmej klasie, gdyż egzaminatorzy zwykli pytać o ciekawostki, np. które pierwiastki występują w temperaturze pokojowej jako ciecze – są to oczywiście brom (Br₂) i rtęć (Hg). Pierwiastki występujące jako cząsteczki dwuatomowe to z kolei H₂, N₂, O₂, F₂, Cl₂, Br₂, I₂. Tlenki metali to zwykle ciała stałe, niemetali – gazy. Grafit, mimo że to odmiana alotropowa węgla (niemetalu), przewodzi prąd elektryczny. Rdzawa miedź oraz żółte złoto i cez to jedyne metale, które nie są srebrzystoszare. Takich faktów wartych zapamiętania jest cała masa. 

Jako że pierwszy etap składa się z poleceń testowych, należy również przećwiczyć przykładowe zadania. Nie warto przecież tracić punktów na błędach typu: zaznaczenie najmniej aktywnego fluorowca (jodu), gdy chodziło o najbardziej aktywny (fluor), prawda? 

„Masa cząsteczkowa CO₂ wynosi 44 g” – prawda czy fałsz. Co Ty na to? Na pierwszy rzut oka każdy zaznaczyłby „prawdę”, jednakże zwróćcie uwagę, że mamy tutaj jednostkę gram (g), a masę cząsteczkową podaje się w unitach (u), stąd „fałsz”. 


Występują zadania, w których należy zabawić się w detektywa. Zwykle dotyczą one tego, co można wyczytać albo z układu okresowego, albo z tablicy rozpuszczalności. Często należy zidentyfikować pierwiastek po dość tajemniczym opisie lub uporządkować probówki z odpowiednimi roztworach soli, aby po kolei wytraciły się osady. Umiejętność posługiwania się tablicami trzeba przećwiczyć, najlepiej pod okiem zaangażowanego nauczyciela. 

Nie wszystkie zadania są jednakowej długości i trudności. Zdarza się, że aby zaznaczyć właściwą odpowiedź w zadaniu testowym, należy przeczytać długi tekst wprowadzający. Jako że teksty te są zwykle zawiłe i angażujące, radzimy zostawić je na koniec, aby skupić się na nich dopiero po wykonaniu zadań łatwiejszych, gdyż zapoznanie się z tak długim tekstem może zająć trochę czasu. Mimo że tekst taki może zestresować swoją długością, zwykle jest on bezproblemowy do zrozumienia i pozwala wyciągnąć właściwe wnioski. 

Zdarzają się zadania z doświadczeniami. Te z kolei nierzadko sprawiają uczniom duży problem, gdyż nie dość, że należy znać substraty, obserwacje i produkty, to jeszcze trzeba być biegłym w odczytywaniu schematów doświadczeń i wiedzieć, jak należy używać szkła laboratoryjnego, a lekcje szkolne nie poświęcają na to dużo czasu. Dlatego też nauczymy Cię, jak rozumieć i samemu tworzyć schematy doświadczeń, to ważna umiejętność również do liceum!

Wspomniane przykłady jasno pokazują, że czujność i spostrzegawczość to podstawa w rozwiązywaniu zadań na pierwszym etapie. 


Nauka z Indeksem w Kieszeni

W Indeksie w Kieszeni możecie liczyć na solidną porcję mniej oczywistych, lecz wymaganych przez egzaminatorów informacji, by żadne pytanie o ciekawostkę chemiczną na arkuszu nie było dla Was problemem. 

Pod naszym okiem będziesz również uczyć się analizować zadania typu ABC, abyś natychmiastowo dostrzegał niuanse, przez które można stracić punkt (np. jak te wspomniane wyżej). Pokażemy Wam, jak korzystać z tablic chemicznych, aby bez kłopotów identyfikować pierwiastki i sole. Zajmiemy się również doświadczeniami i ich opisywaniem, włącznie ze schematami i piktogramami. 

Zależy nam, abyście byli przygotowani porządnie i rzetelnie, bo tylko to jest gwarancją rozprawienia się z arkuszem i przejściem do kolejnego etapu. Jak sami widzicie, zwracamy uwagę na kwestie, które nie zawsze są oczywiste i proste. Zajęcia u nas prowadzone są przez laureatów i finalistów olimpiad. Możecie mieć więc pewność, że zwracacie się do osób, które same przez to przeszły. 

Jako że kurs odbywa się zdalnie, zawsze możesz zwrócić się do nas z pytaniami, nawet w sytuacji niecierpiącej zwłoki – odpowiemy jak najszybciej się da!

Zapraszamy na kurs przygotowujący do Olimpiady Chemicznej Juniorów z Indeksem w Kieszeni!

Zapisz się do naszego newslettera, aby być na bieżąco z nowościami i wydaniami.

Subskrybując, zgadzasz się z naszą Polityką Prywatności i wyrażasz zgodę na otrzymywanie aktualizacji od naszej firmy.
Zapisz się do naszego newslettera, aby być na bieżąco z nowościami
i wydarzeniami.
Subskrybując, zgadzasz się z naszą Polityką Prywatności i wyrażasz zgodę na otrzymywanie aktualizacji od naszej firmy.
© 2024 Indeks w Kieszeni. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona przygotowana przez Zyskowni.pl