Przygotowanie do Olimpiady Chemicznej to duże wyzwanie! Nauka jaką jest chemia, to bardzo rozległa dziedzina wiedzy, w ramach której musisz wykazać się zarówno wiedzą teoretyczną, jak i umiejętnościami praktycznymi. Zapraszamy do lektury artykułu, w którym ekspert odpowiada na niektóre z wątpliwości, jakie mogą pojawić się podczas nauki!
Dziś na nasze pytania odpowiadał Maciej Łukasik – dwukrotny laureat Olimpiady Chemicznej, dwukrotny zwycięzca Konkursu PW oraz laureat wielu innych konkursów chemicznych. Zapraszamy do lektury!
Maciej Łukasik: Chemią naprawdę zainteresowałem się w pierwszej klasie liceum za pośrednictwem mojego nauczyciela od chemii, który zaciekawił mnie tym przedmiotem. W tym momencie zacząłem myśleć o przygotowaniu do Olimpiady. Chemia dla mnie zawsze była bardzo ciekawą dziedziną, w której bardzo wiele pozostaje jeszcze do odkrycia.
MŁ: Przede wszystkim, to jak wielkie ma ta dziedzina znaczenia dla naszego codziennego życia. Rozwój elektrochemii pozwala konstruować coraz bardziej efektywne ogniwa i sensory, coraz szersze pojmowanie biochemii pozwala wynajdywać nowe leki, które naprawdę ratują ludzkie życie. Ta świadomość pozwala czerpać wiele satysfakcji z nauki tego przedmiotu.
MŁ: Niestety nie, wybór studiów był dla mnie dość dużym problemem, gdyż wahałem się między Uniwersytetem i Politechniką Warszawska. Chemia była dużo bardziej oczywistym wyborem.
MŁ: Moje przygotowanie do Olimpiady Chemicznej zaczęło się w pierwszej klasie liceum, początkowo brałem udział w pomniejszych konkursach ogólnopolskich i dopiero w drugiej klasie zdecydowałem się na start w olimpiadzie. Dla mnie przygotowanie było głównie pracą indywidualną i wiązało się to z dużymi trudnościami w odszukiwaniu odpowiednich materiałów, oraz brakowało mi osoby, która mnie pokieruje.
MŁ: Myślę, że głównie wytrwałość, gdyż przygotowanie wiązało się oczywiście z pewnymi wyrzeczeniami. Ostatecznie pomogła mi bardzo pasja do chemii i to ona dała mi motywację i czyniła naukę naprawdę interesującą.
MŁ: W przypadku Olimpiady Chemicznej ważne jest aby skupić się głównie na zagadnieniach zawartych w folderze, gdyż inaczej materiał staję się zbyt obszerny. Bez wsparcia osoby znającej temat bardzo ciężko jest odpowiednio zaplanować pracę i dotrzeć do najbardziej wartościowych materiałów dydaktycznych.
MŁ: Ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ jest to kwestia indywidualna. Na pewno wymaga sporo pracy i poświęcenia, jednak przy odrobinie dobrych chęci, można zmienić tę pozornie ciężką pracę w pasję i możliwość samorealizacji.
MŁ: Zdecydowanie tak! Podczas studiów można wybrać kształcenie bardziej zindywidualizowane i lepiej wykorzystać czas. Dodatkowo dużo łatwiej jest otrzymać stypendium lub możliwość wyjazdu za granicę. Praca zarobkowa jest też możliwa, ponieważ tytuł z Olimpiady Chemicznej stanowi doskonałą referencję, a korepetycje z chemii wtedy stanowią znakomitą formę dodatkowego zarobku.
MŁ: Oczywiście nauka nie może stanowić całego życia! Po pierwsze, często angażuję się w wolontariaty, zwłaszcza związane z organizacją eventów ale również wyjazdy międzynarodowe. Interesuje się również kinematografią i pracowałem przy organizacji pokazów kina plenerowego. Dodatkowo kocham jazdę na nartach, żeglowanie i piszę poezję.
MŁ: Przede wszystkim, zyskują wsparcie od osób, które mogą ich pokierować na drodze do tytułu laureata. Jest to bardzo ważne, gdyż odpowiednia organizacja pracy i dobór materiału jest kluczem do sukcesu. Wspominałem wcześniej o dostępie do odpowiednich materiałów, jest to również bardzo duża zaleta przygotowania do Olimpiady Chemicznej z Indeks w Kieszeni, ponieważ pozwala zaoszczędzić bardzo dużo czasu i efektywniej wykorzystać czas na przygotowania.
MŁ: E-learning jest świetnym wsparciem w przygotowaniu do olimpiady, ponieważ uczeń dostaje skondensowaną dawkę wartościowych materiałów dydaktycznych. Oczywiście problemem może być zmotywowanie siebie do samodzielnej nauki i to jest już zależne tylko i wyłącznie od ucznia, jednak nie da się ukryć, że mając wszystko gotowe w jednym miejscu łatwiej jest się zabrać do nauki!
MŁ: Poza wyżej wspominanym dostępem do informacji, myślę, że ważnym aspektem są ludzi z pasją do chemii, którzy uczą tego przedmiotu. Pasja do nauki jest rzeczą bardzo zaraźliwą i poprzez ciekawie prowadzone zajęcia kursanci nie tylko poznają tajniki olimpijskich zagadnień, ale także zarażają się tą pasją. Czyni to naukę czymś więcej niż uciążliwym obowiązkiem.
Strona przygotowana przez Zyskowni.pl