Olimpiada Fizyczna – wywiad

Olimpiada Fizyczna – wywiad

Olimpiada Fizyczna - fakty i mity


Kolejny wywiad na naszym blogu!


Dziś na nasze pytania odpowiadał Łukasz Białas – zwycięzca LXVII i Finalista LXVI Olimpiady Fizycznej oraz laureat wielu innych konkursów fizycznych. Zapraszamy do lektury!

Indeks w KieszeniCześć! Dzięki, że zgodziłeś się na wywiad 🙂 Może zaczniemy od tego, jak u Ciebie zaczęła się przygoda z olimpiadą? Dlaczego właśnie ta dziedzina?

ŁB: Od zawsze ciekawiło mnie jak działa otaczający nas świat. Zrozumienie fizyki pozwala w gruncie rzeczy poznać odpowiedzi na wiele nurtujących nas pytań. Moją przygodę z konkursami fizycznymi zacząłem już w gimnazjum, gdzie do startu w konkursie kuratoryjnym zachęciła mnie moja nauczycielka. Podczas przygotowań zauważyłem, że rozwiązywanie niebanalnych problemów fizycznych i rywalizacja z innymi sprawia mi bardzo dużą przyjemność. W związku z tym start w Olimpiadzie Fizycznej był naturalną kontynuacją mojej przygody z fizyką.

IwKCzy od początku miałeś konkretne plany odnośnie studiów? Wiedziałeś na jaką uczelnię chcesz się wybrać?

ŁB: Od początku wiedziałem, że chcę studiować kierunek z obszaru nauk ścisłych, ale z ostatecznym wyborem uczelni zwlekałem bardzo długo. Mogłem sobie na to pozwolić, bo pierwszy sukces na olimpiadzie odniosłem już w drugiej klasie liceum, przez co nie musiałem się martwić wynikami matur. W końcu zdecydowałem się pójść na międzywydziałowe studia Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie studiuję fizykę i informatykę.

IwK: A jak wyglądały twoje przygotowania do olimpiady?

ŁB: Po pierwsze w moim przypadku absolutną podstawą było doskonałe opanowanie materiału „szkolnego”, uczonego na lekcjach. Ponadto aktywnie uczestniczyłem w prowadzonych w mojej szkole zajęciach fakultatywnych. Dodatkowo sporo czasu spędzałem nad samodzielnym rozwiązywaniem problemów.

IwKCo uważasz, że zadecydowało o tym, że odniosłeś sukces?

ŁB: Myślę, że bardzo ważnym elementem mojego sukcesu był mój nauczyciel fizyki, który bardzo mnie wspierał i pomagał rozwiązywać problemy. Nie obyło się też, oczywiście bez samodzielnej systematycznej pracy.

IwKJakie błędy najczęściej popełniają osoby uczące się do olimpiady bez wsparcia ze strony starszych kolegów i koleżanek?

ŁB: Osoby, uczące się do olimpiady bez niczyjego wsparcia mogą dość szybko poczuć się przytłoczeni trudnością zadań i się zniechęcić. Sam jak pierwszy raz zobaczyłem treść przykładowego zadania z olimpiady, uznałem, że jest kosmicznie trudne i niemal zraziłem się do olimpiady. Zobaczyłem jednak, że rok starsi koledzy dają radę rozwiązywać takie zadania i odnoszą sukcesy w olimpiadzie. Pomyślałem, że skoro oni mogą, to ja też i wziąłem się do roboty.

IwKPowiedz szczerze: trudno przygotować się do Olimpiady Fizycznej?

ŁB: Uważam, że samodzielne przygotowanie się do olimpiady jest bardzo trudne. Wymaga niesamowitego samozaparcia i zajmuje strasznie dużo czasu, ze względu na konieczność przerobienia samemu ogromnej liczby książek i zbiorów. Dlatego warto mieć mentora, który wskaże które zagadnienia najczęściej pojawiają się na olimpiadzie i z jakich materiałów się warto uczyć, a także będzie motywował do działania. Takim mentorem może być np. starszy kolega, nauczyciel w szkole, czy prowadzący kurs IWK.

IwK: Czy wiedza zdobyta na olimpiadzie przydaje Ci się podczas studiów, przyszłej pracy zarobkowej?

ŁB: Z racji tego, że studiuję między innymi fizykę, to wiedza zdobyta podczas nauki do olimpiady jest niesamowicie przydatna, pozwala szybciej zrozumieć zagadnienia poruszane na studiach, które na początku są tak naprawdę rozszerzeniem tematów ze szkoły średniej. Ponadto przygotowania do Olimpiady Fizycznej wymagają systematyczności i organizacji pracy, która przydaje się na każdym kierunku studiów, jak i w przyszłej pracy zarobkowej.

IwKNo dobrze, a co poza nauką? Jakie masz zainteresowania poza fizyką?

ŁB: Bardzo lubię pływać. Często wyskakuję na basen w przerwie między nauką. Pozwala to oczyścić umysł i nabrać energii do dalszego działania.

IwK: Co Twoim zdaniem zyskują podopieczni inicjatywy Indeksu w Kieszeni ucząc się wspólnie z laureatami?

ŁB: Jak już wspomniałem, niesamowicie ważne w przygotowaniach do olimpiady jest posiadanie mentora, osoby która przeprowadzi nas przez trudne zagadnienia fizyczne i zmotywuje do działania. Tym mentorem może być prowadzący kurs laureat. Ponadto laureaci, mogą podzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z udziałem w olimpiadzie, gdyż sami niedawno brali w niej udział, jak i dać bezcenne wskazówki dotyczące strategii, którą warto przyjąć podczas nauki, czy samego startu (często opartą na analizie popełnianych przez siebie błędów).

IwK: Wiele osób obawia się, że ciężko będzie im nauczyć się do Olimpiady Fizycznej korzystając z e-learningu. Dlaczego Twoim zdaniem jest to możliwe?

ŁB: Kurs e-learningowy w przystępny sposób tłumaczy zagadnienia, które pojawiają się na olimpiadzie, a które nie są wprost poruszane w podręcznikach szkolnych. Ponadto zawiera wyselekcjonowane zadania, które pozwalają nabyć fizycznej intuicji, która jest niezbędna do rozwiązywania zadań olimpijskich. Dodatkowo uczestnik kursu nie traci czasu na samodzielne poszukiwanie odpowiednich materiałów.

IwK: Nie ukrywajmy, nauka do olimpiady to sporo wyrzeczeń i ciężkiej pracy. Co takiego w kursie Indeksu w Kieszeni do Olimpiady Fizycznej sprawia, że nauka staje się łączeniem przyjemnego z pożytecznym?

ŁB: Nauka z kursem Indeksu w Kieszeni jest okazją do spotkania się z trudnymi i inspirującymi problemami fizycznymi, których wspólne rozwiązanie sprawia niesamowitą satysfakcję.

IwK: Dzięki za wywiad! Powodzenia na studiach i w kształceniu kolejnych roczników olimpijczyków!

 

5/5 - (na podstawie 13 ocen)
IwK - logo - miniturka - kursy maturalne i olimpijskie
Indeks w Kieszeni
kontakt@indekswkieszeni.pl