Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym – przygotowania – wywiad

 

Przed Wami kolejny wywiad z naszego cyklu. Tematem rozmowy była Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym

Przeprowadziliśmy rozmowę z Filipem Nowakiem – dwukrotnym laureatem Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym. Zapraszamy do lektury!

Indeks w Kieszeni: Cześć! Dzięki, że zgodziłeś się na wywiad  Może zaczniemy od tego, jak u Ciebie zaczęła się przygoda z olimpiadą? Dlaczego właśnie ta dziedzina?

Filip Nowak: Polityką zacząłem interesować się już w podstawówce, zawsze lubiłem czytać gazety i oglądać serwisy informacyjne, choć oczywiście początkowo dość często nie rozumiałem, o czym jest w nich mowa. Pamiętam, jak ucieszyłem się, gdy odkryłem, że w gimnazjum jest taki przedmiot jak wiedza o społeczeństwie, od razy pomyślałem, że to coś dla mnie, choć tak na poważnie zacząłem się tą dziedziną zajmować dopiero w liceum, oczywiście w klasie z rozszerzonym wosem.

IwK: A Ciebie co najbardziej interesuje w WOSie, socjologii?

FN: Tak naprawdę nazwa “wiedza o społeczeństwie” jest dość myląca, bo przedmiot ten obejmuje bardzo wiele różnych dziedzin, wśród których socjologia wcale nie jest tą najistotniejszą. Mnie zawsze fascynowała historia polityczna III RP, to, jak bardzo współczesna polska polityka jest powiązana z wydarzeniami z lat 90. Bardzo ciekawe są też zagadnienia związane z ustrojami państw, różnorodność funkcjonujących na świecie modeli władzy.

IwK: Czy od początku miałeś konkretne plany odnośnie studiów? Wiedziałeś na jaką uczelnię chcesz się wybrać?

FN: Chyba już pod koniec gimnazjum wiedziałem, że chcę zajmować się w przyszłości naukami społecznymi, ale to właśnie start w olimpiadzie utwierdził mnie w przekonaniu, że na studiach chciałbym zajmować się właśnie prawem i ekonomią. Oczywiście tytuł laureata Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym bardzo pomógł mi w dostaniu się na wymarzone uczelnie.

IwK: A jak wyglądały twoje przygotowania do olimpiady?

FN: Przede wszystkim czytałem podręczniki do wosu, repetytoria i niektóre książki z podanej przez organizatorów literatury, szczególnie do tematu zmiennego. Przygotowania zacząłem w wakacje, a potem, w roku szkolnym, starałem się w miarę możliwości codziennie poświęcić choć trochę czasu na naukę do olimpiady (czy zawsze mi to wychodziło to już inna sprawa…). Oczywiście dni przed kolejnymi etapami były zdecydowanie najbardziej intensywnym okresami nauki. Bardzo istotnym elementem przygotowań było śledzenie wydarzeń w Polsce i na świecie – regularnie czytałem prasę i oglądałem serwisy informacyjne.

IwK: Co uważasz, że zadecydowało o tym, że odniosłeś sukces?

FN: Uważam, że kluczowa do osiągnięcia dobrego wyniku w olimpiadzie jest część ustna. W moim przypadku o sukcesie zadecydował fakt, że wiedziałem, w jaki sposób należy formułować wypowiedzi by zrobić dobre wrażenie na komisji. Bardzo ważne były też wiadomości, które zdobyłem dzięki regularnej lekturze prasy.

IwK: Jakie błędy najczęściej popełniają osoby uczące się do olimpiady bez wsparcia ze strony starszych kolegów i koleżanek?

FN: Zakres zagadnień obowiązujących uczestników Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym jest bardzo szeroki. Wiele osób nie wie, na jakich tematach się skupić i z jakich źródeł korzystać – zaś taką wiedzę posiadają uczestnicy poprzednich edycji olimpiady. Poza tym dobrze jest mieć kogoś, kto w odpowiednim momencie zmotywuje do pracy czy wskaże, na co jeszcze warto zwrócić uwagę.

IwK: Powiedz szczerze: trudno przygotować się do Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym?

FN: Wydaje mi się, że jeśli zacznie się naukę odpowiednio wcześnie i połączy ją ze śledzeniem wydarzeń na świecie, osiągnięcie sukcesu w olimpiadzie staje się prostsze niż by się mogło wydawać. Na pewno bardzo dużym ułatwieniem jest skorzystanie z kursów oferowanych przez Indeks w Kieszeni.

IwK: Czy wiedza zdobyta na olimpiadzie przydaje Ci się podczas studiów, przyszłej pracy zarobkowej?

FN: Zdecydowanie, z wiedzy zdobytej podczas przygotowań do olimpiady korzystam właściwie na co dzień. Będąc studentem widzę też, że wielu moich kolegów musi teraz zdobywać wiedzę, którą ja zdobyłem w liceum.

IwK: No dobrze, a co poza nauką? Jakie masz zainteresowania poza WOSem?

FN: Od pewnego czasu interesuję się architekturą i urbanistyką, w wolnym czasie lubię zwiedzać polskie miasta, również te mniejsze, mało znane turystom – można w nich znaleźć prawdziwe perły.

IwK: Co Twoim zdaniem zyskują podopieczni inicjatywy Indeksu w Kieszeni ucząc się wspólnie z laureatami?

FN: Podopieczni Indeksu w Kieszeni otrzymują przede wszystkim przygotowane przez nas materiały, w których omawiamy dokładnie te zagadnienia, które pojawiają się na olimpiadzie – nie muszą poświęcać czasu na zapamiętywanie ogromnych ilości informacji, które nigdy im się nie przydadzą. Ponadto wykorzystujemy wiele różnych form sprawdzania wiedzy, dzięki czemu nasi uczniowie mają możliwość weryfikowania swoich postępów na takich zadaniach, jakie rzeczywiście pojawiają się na olimpiadzie. Jako laureaci wiemy, na co należy położyć szczególny nacisk i co może sprawiać większą trudność.

 

IwK: Wiele osób obawia się, że ciężko będzie im nauczyć się do Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym korzystając z e-learningu. Dlaczego Twoim zdaniem jest to możliwe?

 

FN: Uczniowie wybierający e-learning na bieżąco otrzymują od nas nie tylko materiały do nauki, ale też kartkówki i karty pracy. Dzięki temu na bieżąco mogą weryfikować swoją wiedzę. Ponadto mają możliwość stałego kontaktu z nami – rozwiewamy ich wątpliwości, doradzamy i motywujemy. Poza tym uczniowie otrzymują od nas wiele praktycznych wskazówek, również dotyczących części ustnej, zatem decydując się na e-learning dostają wszystko, co potrzebne by osiągnąć sukces.

 

IwK: Nie ukrywajmy, nauka do olimpiady to sporo wyrzeczeń i ciężkiej pracy. Co takiego w kursie Indeksu w Kieszeni do Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym sprawia, że nauka staje się łączeniem przyjemnego z pożytecznym?

 

Filip: Staramy się, by nasze materiały były nie tylko jak najlepsze merytorycznie, ale też interesujące dla uczniów. Dbamy o różnorodność zadań pojawiających się w naszych kartach pracy i nawiązujemy do aktualnych wydarzeń politycznych. Dzięki temu nasze materiały są nie tylko ciekawsze, ale też lepiej zapadają uczniom w pamięć. Poza tym wiele zagadnień z wiedzy o społeczeństwie to po prostu bardzo ciekawe rzeczy, także jeśli chcielibyście się na przykład dowiedzieć, który polski rząd upadł, gdyż jeden z posłów zatrzasnął się w windzie. Zachęcam do dołączenia do naszego kursu.

Indeks w Kieszeni
kontakt@indekswkieszeni.pl