Dzisiaj rozmawiamy z Michałem Łazarczykiem, wielokrotnym uczestnikiem i laureatem Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym.
W Olimpiadzie Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym brałem udział od pierwszej klasy liceum. Wcześniej uczestniczyłem w gimnazjalnym Konkursie Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej. Zainteresowania sprawami społecznymi i politycznymi towarzyszyły mi od dłuższego czasu, stąd moje uczestnictwo w zawodach.
Wiedziałem, że chcę studiować prawo, natomiast dużo czasu zajęło mi wybór konkretnej uczelni – ostatecznie padło na Uniwersytet Warszawski. Na szczęście dzięki olimpiadzie mogłem cieszyć się tym komfortem, że czegokolwiek bym nie wybrał, tam będę studiował.
Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym jest olimpiadą wyjątkową o tyle, że tak naprawdę uczy się do niej cały czas, nie mając tej świadomości. Wymaga ona obeznania w bieżącej sytuacji politycznej, a jej nie da się nabyć przy czytaniu podręczników, lecz poprzez śledzenie informacji ze świata. Niemniej poza tym oczywiście ważne było czytanie najważniejszej literatury.
Wytrwałość w zdobywaniu wiedzy i trzymanie ręki na pulsie jeśli chodzi o aktualności ze świata. Ta olimpiada wymaga czasu, ale zapewniam, że satysfakcja z sukcesu jest ogromna.
Literatura wskazana na stronie olimpiady jest ogromna, czytanie jej całej jest zajęciem karkołomnym. Warto w takiej sytuacji móc wiedzieć od kogoś doświadczonego, jakie książki bezwzględnie trzeba przeczytać, a jakie można sobie odpuścić. Poza tym warto chociażby dowiedzieć się od byłych uczestników, jak przebiega część ustna i jak prawidłowo formułować swoje odpowiedzi.
Jest to dość trudna olimpiada, co rok posiada nowy blok tematyczny, który nie jest powiązany z podstawą programową z wiedzy o społeczeństwie, więc zawsze trzeba uczyć się czegoś nowego od podstaw. Natomiast systematyczne uczenie się znacznie ułatwia osiąganie sukcesów pod postacią tytułów finalisty i laureata.
Wiedza potrzebna pod kątem olimpiady przydaje się na początku studiów prawniczych i ze stosunków międzynarodowych. Opanowanie jej w szerokim zakresie czyni część przedmiotów z początku studiów o wiele łatwiejszymi.
Wielką wartością jest możliwość uczenia się od osób świeżo po olimpiadach, które pamiętają, jak się sami do nich przygotowywali i co doprowadziło ich do sukcesu. Tym sposobem wiedzą, co jest najważniejsze dla osób dopiero przygotowujących się do zawodów, a ze względu na niewielką różnicę w wieku potrafią przekazać to w przystępny i zrozumiały sposób.
Dlatego że ostatecznie ta olimpiada i tak wymaga pracy samodzielnej, której nikt za nas samych nie wykona. Przy e-learningu ważny jest stały kontakt z opiekunem grupy, który stale monitoruje postępy w nauce kursantów i udziela im informacji zwrotnej co do niej.
W zajęciach uczestniczą osoby o tych samych zainteresowaniach co my, więc zyskujemy możliwość dyskusji w wąskim gronie na interesujące nas tematy. Wspólnie poszerzamy naszą wiedzę i poznajemy współczesny świat.
Strona przygotowana przez Zyskowni.pl