W kwietniu 2024 roku zakończyła się 31. edycja Olimpiady Informatycznej. Spośród wszystkich uczestników zostało wyłonionych stu jeden laureatów i finalistów. Podczas gdy polska reprezentacja konkuruje na olimpiadach międzynarodowych, reszta uczestników przygotowuje się do udziału w następnej edycji. W tym artykule przeanalizowane zostaną wszystkie etapy ostatniej Olimpiady, co ukaże powtarzające się schematy. Jeżeli należysz do grona osób chcących wystartować w przyszłych edycjach Olimpiady Informatycznej, to koniecznie sprawdź naszą ofertę kursów!
Źródło: www.pexels.com
W tym roku próg przejścia z pierwszego do drugiego etapu okazał się być całkiem niski, bo potrzebne było jedynie sto osiemdziesiąt punktów. Zadania na pierwszym etapie okazały się wyzwaniem dla dużej części uczestników, a niskie wyniki spowodowały obniżenie progu w stosunku do poprzedniej edycji, kiedy to wymagana liczba punktów wyniosła aż dwieście osiemdziesiąt osiem. Odwrotna sytuacja miała miejsce w etapie drugim, gdzie próg wyniósł tym razem dwieście cztery punkty, znacznie więcej w stosunku do 30. edycji Olimpiady. Warto tutaj zaznaczyć, że komitet olimpijski co roku stara się przepuścić podobną ilość osób przez każdy etap, więc dokładniejsze przewidywanie przyszłych progów jest trudne do wykonania.
W tematyce zadań można zaobserwować dwa powtarzające się trendy. Pierwszym, obecnym w Olimpiadzie Informatycznej już od lat, są zadania konstruktywne pojawiające się na pierwszym etapie. Są to zadania, które zamiast sprawdzać znajomość jakiegoś konkretnego algorytmu, oczekują od uczestnika logicznego myślenia i wpadnięcia na własny pomysł. Przykładami takich problemów z tegorocznej 31. edycji Olimpiady Informatycznej są „Budowa lotniska” i „Satelity”. Widać w nich z samej treści, że wymagają zaprojektowania pewnego własnego schematu postępowania. Widać również, że nie ma dzięki temu jednej poprawnej odpowiedzi. Takie zadania są z reguły dość niepowtarzalne. Przygotowanie się do nich polega na osiągnięciu wprawy w schemacie myślenia potrzebnym do tego typu zadań. W kursie Indeksu w Kieszeni mamy przygotowane wiele różnych zadań tego rodzaju wraz z rozwiązaniami. Dzięki nim na pewno można osiągnąć odpowiedni poziom intuicji potrzebny do rozwiązania ich na Olimpiadzie.
Źródło: www.pexels.com
Drugim, nieco nowszym trendem na Olimpiadzie Informatycznej są zadania interaktywne, które pojawiają się na drugim i trzecim etapie. Są to zadania, w których program uczestnika prowadzi interakcję z programem sprawdzającym. Jest to zupełnie inne podejście w stosunku do klasycznych zadań z wejściem i wyjściem, które pozwala na nałożenie innych ograniczeń na zawodników. Obecnie trzeba spodziewać się jednego z takich zadań na drugim etapie konkursu, a w szczególności na trzecim. Ten typ zadań szybko zyskał na popularności i okazuje się niezwykle istotny na Olimpiadzie. W związku z tym, przykłady takich zagadnień razem z dokładnym omówieniem pojawiły się w kursie Indeksu w Kieszeni!
Olimpiada Informatyczna otwiera przed zwycięzcami mnóstwo różnych perspektyw. Poza indeksem i maksymalnym wynikiem na maturze, wszyscy laureaci otrzymują wysokie stypendia. Oprócz tego, osoby z najlepszymi wynikami otrzymują zaproszenie do reprezentacji Polski na olimpiadach europejskich i światowych. Wszystkie te możliwości przyciągają dużą liczbę osób do startu w Olimpiadzie Informatycznej. Skorzystanie z dodatkowych możliwości w celu zwiększenia szans na tytuł jest zdecydowanie kluczowe w sukcesie. Uczniowie korzystający z naszego kursu podchodzą do Olimpiady z dodatkową wiedzą i doświadczeniem. Ponadto są bardzo zadowoleni z jakości dostępnych materiałów. Chcesz kompleksowo przygotować się do startu w kolejnej edycji Olimpiady Informatycznej? Zachęcamy do skorzystania z zajęć grupowych lub indywidualnego kursu Indeksu w Kieszeni!
Strona przygotowana przez Zyskowni.pl