W tym roku szkolnym już po raz piąty uczniowie szkół podstawowych, zwłaszcza klas siódmych i ósmych, mieli okazję zmierzyć się w juniorskiej Olimpiadzie Literatury i Języka Polskiego. 19 kwietnia, po zakończeniu części ustnej, poznaliśmy listę laureatów. Nadszedł więc czas na podsumowanie. Jeżeli Ty również chcesz wziąć udział w Olimpiadzie i szukasz sposobu na kompleksowe przygotowanie, to koniecznie zapoznaj się z naszą ofertą kursów!
Źródło: www.pexels.com
Tegoroczna, 5. edycja Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla szkół podstawowych stanowiła raczej kontynuację formuły, którą zaproponowano uczniom po raz pierwszy w roku szkolnym 2019/2020. Zagadnienia w ramach pierwszego etapu miały dość ogólny charakter. Były to odpowiednio Różne oblicza przyjaźni oraz Na tropie sensacji, zagadki, tajemnicy. Do każdego z nich zaproponowano listę pięciu lektur, pośród których występowały zarówno nowości wydawnicze, które dopiero niedawno opuściły drukarnie, jak i utwory zupełnie klasyczne, pośród których warto wskazać Trzech muszkieterów Aleksandra Dumasa czy Psa Baskerville’ów Artura Conana Doyle’a. Jak się zdaje, udział tych ostatnich był relatywnie większy niż w poprzednich edycjach, choć jak na razie trudno mówić o widocznej tendencji.
Niezależnie od kształtu proponowanych list lektur, nasi kursanci mogli liczyć na ich szczegółowe opracowania oraz liczne informacje uzupełniające, które pozwalały im wyrobić sobie w miarę pełny obraz danego utworu i wykorzystać następnie zdobyte wiadomości w czasie etapu szkolnego, jak i późniejszym.
Zagadnienie nr 1: Różne oblicza przyjaźni
1. „Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”. Jak rozumieją zasadę solidarności literaccy przyjaciele z różnych powieści? Czy lojalność jest wartością zawsze obowiązującą?
2. Wyobraź sobie, że znajdujesz się w kręgu postaci z wybranych lektur. Napisz opowiadanie z dialogiem, w którym udzielisz im rad, jak rozwiązać problemy i pokonywać trudności, z jakimi się zmagają.
3. Wzajemne wsparcie czy poczucie zawodu? Porównaj różne doświadczenia literackich przyjaciół w trudnych sytuacjach jakie przeżywają.
Zagadnienie nr 2: Na tropie sensacji, zagadki, tajemnicy
1. Wyobraź sobie, że zaczynasz pracę detektywa i chcesz skorzystać z dobrych doświadczeń. Przeprowadź wywiad lub wywiady z wybranymi bohaterami literackimi na temat sposobu rozwiązywania przez nich zagadek i problemów.
2. Tropiciele zagadek z różnych powieści zakładają wspólne biuro detektywistyczne. Napisz artykuł przedstawiający ich dotychczasowe sukcesy i reklamujący usługi biura.
3. „Czarne charaktery” w literaturze. Co wyróżnia tych bohaterów? Jakie są motywacje ich postępowania w różnych powieściach? W jakich sytuacjach dopuszczają się złych czynów?
Źródło: www.pexels.com
Na etapie okręgowym, podobnie jak w poprzednich latach, tematy nie były już podzielone według zagadnień, lecz łączyły je ze sobą i wymagały od uczniów znajomości wszystkich dziesięciu lektur obowiązkowych. Mile widziane było też odwołanie się do innych tekstów kultury, również lektur szkolnych.
Lista tematów prezentowała się następująco:
1. Rozrywka, a może coś więcej? Czego czytelnik poszukuje w literaturze?
2. Wyobraź sobie, że wybrani bohaterowie książek, które powstały w XIX lub XX wieku, przenieśli się do naszych czasów. Czy byłoby im łatwiej, czy trudniej działać? Jak w nowych realiach rozwiązaliby opisane w powieściach problemy i zagadki?
3. Przyjaźń daje poczucie bezpieczeństwa, ale i może stanowić próbę charakterów. Jak literatura uczy dbałości o przyjaźń?
4. Jaką rolę w życiu bohaterów literackich odegrało poznanie prawdy lub odkrycie tajemnicy?
5. Pokonywane trudności pozwalają lepiej poznać drugiego człowieka. Omów to zagadnienie na podstawie losów wybranych bohaterów.
Tak sformułowane polecenia dawały szerokie możliwości w zakresie doboru argumentów i przykładów, dla których ograniczenie stanowiła głównie inwencja twórcza osoby piszącej. Odpowiednio duża doza kreatywności pozwalała stworzyć porywającą pracę – kursanci przygotowujący się z Indeksem w Kieszeni mieli okazję, aby wykazać się swoją wiedzą oraz umiejętnościami.
Źródło: www.pexels.com
Tematyka prac finałowych była odpowiednio trudniejsza, lecz nadal powiązana z lekturami obowiązkowymi przewidzianymi na daną edycję. Zdecydowanie doceniane było też odwoływanie się do innych tekstów, zwłaszcza tych spoza kanonu szkolnego. Zalety płynące z wcześniejszego zapoznania się z utworami, które nawiązują w jakiś sposób do lektur obowiązkowych, wykorzystaliśmy również w pracy z naszymi kursantami. W tym roku organizatorzy przygotowali bardzo wiele, bo ponad dwadzieścia, tematów wypowiedzi ustnej na etap finałowy. Każdy uczeń musiał spośród nich wybrać jeden. Wiele z nich związanych było z twórcami współczesnymi, pośród których znaleźli się Zbigniew Herbert, obchodzący 100. rocznicę urodzin, Wisława Szymborska, Stanisław Lem, Sławomir Mrożek i inni. Nie zabrakło też jednak ojca polskiej poezji, Jana Kochanowskiego, czy twórców romantycznych – Juliusza Słowackiego i Cypriana Norwida. Są to często twórcy wymagający i niełatwi do przyswojenia, zwłaszcza dla ucznia szkoły podstawowej. Natomiast przy współpracy z Indeksem w Kieszeni przygotowanie się do odpowiedzi nie stanowiło najmniejszego problemu.
Można rzec, że 5. edycja Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla szkół podstawowych niczym nie zaskoczyła. Utrzymana została ciągłość wciąż jeszcze młodej formuły zawodów, która na tym etapie wydaje się nie potrzebować żadnych zmian. Poziom zmagań był dosyć wysoki, a niektóre zagadnienia niełatwe. W związku z tym, osoby uczące się z Indeksem w Kieszeni mogły odczuć, jak wiele daje indywidualna praca z mentorem. Chcesz dobrze przygotować się następnej edycji Olimpiady? Nie czekaj dłużej i już teraz sprawdź naszą ofertę kursów!
Strona przygotowana przez Zyskowni.pl