Od czasu modernizacji podstawy programowej matura z chemii należy do tych egzaminów, które co roku w mediach komentowane są zdaniem „Matura zaskoczyła uczniów”. Ogromny zakres materiału omawiany w szkole średniej i niezwykła różnorodność form sprawdzania wiedzy sprawiają, że z roku na rok zmniejsza się, i tak bardzo już ograniczona, lista zadań modelowych i pewniaków maturalnych. Matura 2024 z chemii również niektórych zaskoczyła, ale nie uczniów Indeksu w Kieszeni. Jeżeli Ty również chcesz być do niej perfekcyjnie przygotowany, to koniecznie zapoznaj się z naszą ofertą kursów!
Opinie o arkuszu z 2024 roku nie są zbyt przychylne. W tym artykule przyjrzymy się omawianym w nim tematom i sposobom konstrukcji wybranych zadań. Odpowiemy sobie również na pytanie, jak matura 2024 z chemii zaskoczyła maturzystów.
Źródło: www.pexels.com
Omówienie arkusza możemy zacząć od podania i krótkiego opisania zadań, które każdy (sumiennie) przygotowujący się do egzaminu uczeń powinien dobrze znać z lat poprzednich:
Klasyczne zadanie z identyfikacją pierwiastków, które co roku otwiera arkusz maturalny. Chociaż zadania tego typu za każdym razem wyglądają bardzo podobnie, to należy rozwiązywać je ostrożnie, uważnie czytając kolejne cechy omawianego pierwiastka.
Raczej proste i krótkie zadanie z promieniotwórczością. Bardzo podobne często pojawiają się w zbiorach zadań i w arkuszach z poprzednich trzech lat.
Zadania polegające na interpretacji danych tabelarycznych. Są one zazwyczaj raczej słabo ćwiczone przez uczniów. Prawdopodobnie wynika to z faktu, że z takimi zadaniami ma się styczność wyłącznie w zbiorach, powtarzanie samej teorii niestety nie przygotowuje do ich rozwiązywania.
Dodanie kolorów do niegdyś smutnego i monochromatycznego arkusza sprawiło, że w zakresie możliwości CKE pojawiła się nowa, ogromna pula zadań. Będzie ona niczym worek bez dna służyła przez najbliższe lata twórcom arkuszy.
Chociaż w kartach maturalnych pojawiły się barwy wskaźników, to uniwersalny papierek wskaźnikowy na bazie lakmusu należy do najpowszechniej stosowanych i najczęściej omawianych w trakcie zajęć z chemii. W zadaniu tym należało zacząć od określenia odczynu roztworu ukazanego na fotografiach. Następnie dopasować do odczynu sól, która ulegając hydrolizie wywołała zmianę pH.
W zadaniu tym należało wykorzystać znajomość wizualnych efektów popularnych doświadczeń z wykorzystaniem manganianu (VII) potasu – reakcje redoks – i mieszaniny nitrującej złożonej z kwasu azotowego (V) i kwasu siarkowego (VI) – reakcja nitrowania – w celu identyfikacji związków organicznych. Zadania tego typu pojawiały się jeszcze przed modyfikacją podstawy programowej. Jednak obserwacje w nich zawarte zapisywane były w inny sposób, wyglądały na przykład tak: „zawartość probówki zmieniła barwę na…”. Zastąpienie opisu eksperymentu zdjęciem unowocześnia zadanie i przybliża je do rzeczywistych warunków praktyki laboratoryjnej.
Kolejne zadanie oparte na wykrywaniu pH przy pomocy barwników. Tym razem z puli podanych kwasów trzeba było wytypować te najmocniejsze i najsłabsze. Następnie uczniowie musieli dobrać do nich podane w zadaniu wartości stałych Ka. Później, na podstawie barwy zawartości probówki, określić, w której z nich znajdował się wybrany kwas.
Następne typowe zadanie związane z wizualnymi efektami doświadczeń.
Źródło: www.pexels.com
Chociaż arkusz wydawał się być względnie przewidywalny, to wśród zadań, które są wymieniane przez uczniów jako „niespodziewane” należy zadanie dwudzieste. Zawiera ono szczegółowy opis etapów zachodzenia reakcji w chemii organicznej. W trakcie przygotowań do egzaminu uczniowie mają raczej niewielki kontakt z tak dogłębnym opisem przemiany. W związku z tym, pierwszy kontakt z mechanizmem tego typu dopiero w arkuszu maturalnym rzeczywiście mógł nie być przyjemnym doświadczeniem.
Matura 2024 z chemii spotkała się z falą negatywnych komentarzy w mediach społecznościowych o jej wyjątkowej trudności. Natomiast uczniowie Indeksu w Kieszeni nie byli zaskoczeni egzaminem. Nie zdziwiły ich ani zagadnienia, na które arkusz kładł nacisk, ani typ zadań. Wieloletnie doświadczenie i dokładna analiza arkuszy z zeszłych lat (oraz autorskich arkuszy publikowanych przez wydawnictwa, takie jak Nowa Era czy Operon), pozwoliła prowadzącym przewidzieć wygląd tegorocznej matury. Dzięki temu uczniowie byli do niej znakomicie przygotowani. Najlepszym dowodem na sukces może być komentarz naszej kursantki, która podchodziła w tym roku do matury z chemii. Powiedziała „przecież to samo mieliśmy na zajęciach z Indeksem w Kieszeni”. Jeżeli Tobie również marzy się wysoki wynik z matury z chemii, to koniecznie sprawdź naszą ofertę kursów. Bądź dobrze przygotowany i pójdź na egzamin ze spokojną głową!
Strona przygotowana przez Zyskowni.pl