Matura 2024 z fizyki już za nami, więc to dobry czas na podsumowanie tegorocznego arkusza. Otwierając media społecznościowe, pierwsze co rzuca się w oczy, to wpisy pełne komentarzy, takich jak „Masakra”, „Czy Wam też wychodziły dziwne wyniki?”, „Freestyle i strzelanie”. Jak co roku, fizyka kończy cykl egzaminów maturalnych w majowej sesji. Ponownie okazuje się, że niektórzy maturzyści zostali pokonani przez ten przedmiot, co mnie nie dziwi. Jednak nie wszyscy. Część uczniów twierdzi, że egzamin nie był tak trudny, jak mogłoby się wydawać. Ty również zamierzasz napisać maturę z fizyki i chcesz uzyskać z niej wysoki wynik? Jeżeli tak, to koniecznie zapoznaj się z naszą ofertą kursów!
Źródło: www.pexels.com
W czwartek, 23 maja, o godzinie 12:00 zakończył się maturalny maraton dla dużej części uczniów. Tego dnia zdawali oni egzamin z fizyki na poziomie rozszerzonym. Dla kontekstu: fizyka jest przedmiotem dodatkowym, zdawanym w nowej formule wyłącznie na poziomie rozszerzonym. Egzamin trwa 180 minut, a maksymalna liczba punktów do zdobycia to 60. Chęć zdawania fizyki na poziomie rozszerzonym zadeklarowało 14,5 tysiąca abiturientów, co umieszcza ten przedmiot w dziesiątce najchętniej wybieranych. Aby ocenić, czy matura była rzeczywiście trudna, warto sięgnąć po dane statystyczne – obiektywną prawdę.
Statystyki mówią, że tegoroczne wyniki są znacznie lepsze niż w ubiegłych latach – 41% w tym roku w porównaniu do ~ 35 % w 2023 roku, 37% w 2022, 37% w 2021, 34% w 2020, 42% w 2019, oraz 35% w 2018.
Wyniki i liczba zdających w roku 2024 – fizyka, p. rozszerzony
Liczba zdających: 14 459 osób
(LO: 10 394, technikum: 4 065)
średnia: 41% (LO: 48%, technikum:19%)
Nie owijając w bawełnę, na pierwszy rzut oka matura z fizyki była łatwiejsza. Co interesujące, liczba zdających spadła, gdyż w 2024 roku podeszło do niej jedynie niecałe 15 tys. osób. W porównaniu z poprzednimi latami, kiedy to fizykę zdawało nawet po 20 tysięcy osób, obserwujemy z roku na rok spadkową tendencję. Nie dziwi mnie to: na rynku pojawiają się głosy o likwidacji klas matematyczno-fizycznych z powodu braku nauczycieli. Obserwuje się także stopniowy spadek liczby zdających w technikach, co może być skorelowane ze spadającą popularnością tych szkół wśród młodzieży w ostatnich latach. Pod kątem dysproporcji geograficznych, też nie jest najlepiej. Najlepsze wyniki odnotowano w województwie mazowieckim, najgorsze w opolskim. Różnice sięgają nawet 16% – to znacząco dużo. Tego typu dysproporcje mogą wynikać z braku dobrej kadry dydaktycznej, co powoduje pogłębianie dysproporcji między regionami.
Rozwarstwienie nie ogranicza się tylko do województw, ale występuje również w zależności od wielkości aglomeracji. Na maturach z innych przedmiotów zaczyna się uwidaczniać rozwarstwienie między wsią a miastem, objawiające się charakterystycznym dołkiem wyników (dużo wyników słabych i dużo wyników dobrych). Fizyka nie doświadcza tego zjawiska w takim stopniu, ponieważ na obszarach wiejskich niewiele osób podchodzi do matury z fizyki, co skutkuje brakiem podobnych zmian, jakie obserwujemy na przykład w matematyce od roku 2022. Czy przyczyną jest pandemia? Likwidacja gimnazjów? A może brak nauczycieli? Trudno jednoznacznie zdiagnozować przyczyny, ale to są obszary, w których warto szukać odpowiedzi.
Analizując rozkład wyników bez większych odchyleń – więcej jest bardzo niskich wyników, a potem obserwujemy stopniowe wypłaszczanie charakterystyki. Wskazuje to na dobrze skonstruowany egzamin, który efektywnie rozróżniał uczniów względem ich poziomu umiejętności.
Opracowanie własne. Wartości zero przy wynikach 100 i 93 nie oznaczają, że żaden z uczniów nie osiągnął takich rezultatów.
Dane pochodzące od CKE są niepełne i dotyczą zaokrągleń. Oznacza to, że mniej niż 0,5% uczniów uzyskało taki wynik.
Ostatni mit, który warto obalić, dotyczy postrzegania fizyki jako najtrudniejszego przedmiotu. Okazuje się, że nie jest to prawda. Statystycznie gorzej wypadły przedmioty takie jak chemia (38%), filozofia (30%), informatyka (36%), matematyka (33%) oraz WOS (35%)… tak, WOS. Zatem, choć fizyka nadal należy do jednych z trudniejszych przedmiotów, to teoretycznie jest łatwiejsza od WOS-u.
Wyniki i liczba zdających w roku 2023 – fizyka, p. rozszerzony
Liczba zdających: 19,5 tys. osób (LO: 13 500, technikum: 6 000) – szacowane, brak danych z CKE ze względu na dwa rodzaje matur
średnia: ~35% (LO: 43%, technikum: 16%) – na podstawie szacowania
Wyniki i liczba zdających w roku 2022 – fizyka, p. rozszerzony
Liczba zdających: 18 934 (LO: 13 013, technikum: 5 917)
średnia: 37% (LO: 44%, technikum:20%)
Brak publicznych danych zbiorczych dotyczących rozkładu centylowego.
Wyniki i liczba zdających w roku 2021 – fizyka, p. rozszerzony
Liczba zdających: 19 665 (LO: 13 878, technikum: 5 787)
średnia: 37% (LO: 45%, technikum: 19%)
Opracowanie własne. Wartości zero przy wynikach 100 i 97 nie oznaczają, że żaden z uczniów nie osiągnął takich rezultatów.
Dane pochodzące od CKE są niepełne i dotyczą zaokrągleń. Oznacza to, że mniej niż 0,5% uczniów uzyskało taki wynik.
Wyniki i liczba zdających w roku 2020 – fizyka, p. rozszerzony
Liczba zdających: 21 079 (LO: 14 282, technikum: 6 797)
średnia: 34% (LO: 42%, technikum: 19%)
Fizyka, p. rozszerzony, matura 2019
Liczba zdających: 20 230 (LO: 13 959, technikum: 6 271)
średnia: 42% (LO: 50%, technikum: 24%)
Fizyka, poziom rozszerzony, matura 2018
Liczba zdających: 20 545 (LO: 14 421, technikum: 6 124)
Średnia: 35% (LO: 41%, technikum: 20%)
Nie ma jeszcze raportu za rok 2024, ale analizując wyniki matur z poprzednich lat, widać znaczące trudności uczniów, szczególnie w zadaniach z zakresu termodynamiki, dynamiki bryły sztywnej, elektromagnetyzmu czy fizyki relatywistycznej. Zadania otwarte wymagające obliczeń, tak jak w latach ubiegłych, charakteryzują się poziomem wykonania od 16% do 30%. Wskazują one na problemy w zrozumieniu i stosowaniu podstawowych praw fizyki. Częste błędy obejmują nie tylko obliczenia, ale również logiczne rozumowanie oraz modelowanie zjawisk. Wydaje się, że uczniowie mają trudności zarówno z analizą i przetwarzaniem danych, jak i z umiejętnościami wymagającymi zastosowania wiedzy w nietypowych, złożonych kontekstach. Te wyniki rzucają światło na znaczące luki w nauczaniu i zrozumieniu fizyki, podkreślając potrzebę intensywniejszego przygotowania uczniów do efektywnego rozwiązywania problemów fizycznych w ramach edukacji średniej.
Źródło: www.pexels.com
Dla mnie i większości moich uczniów tegoroczna matura nie przyniosła większych zaskoczeń. W praktyce, 10 z 11 zadań było realizowanych podczas naszych zajęć w formie analogicznej, z czego 7 zadań było nawet bardzo zbliżone do tego, co przerabialiśmy. Jak to możliwe? Spokojnie, nie pracuję w Ministerstwie Edukacji, ale istnieje pewna pula flagowych zadań, które pozwalają doświadczonym nauczycielom efektywnie kierować przygotowaniami uczniów. Moje 8 lat doświadczenia i praca z setkami uczniów robią różnicę. Pomijając już moich uczniów, w mojej ocenie najtrudniejsze zadania z perspektywy maturzystów to były zadania numer 2, 5, 8 i 10. Jeśli chodzi o nietypowe elementy, to drugi podpunkt zadania 5 z sekcji prawda/fałsz okazał się nieoczywisty nawet dla niektórych nauczycieli, co widać było po ich komentarzach online. Niemniej jednak, to zadanie w pełni wpisuje się w zakres materiału maturalnego.
Zadania 1 – Siła oporu powietrza, 8 pkt. Dynamika, kinematyka.
Zadania 2 – Ciągnięty walec, 6 pkt. Bryła sztywna, energia.
Zadania 3 – Sprężyna, 8 pkt. Drgania.
Zadania 4 – Ambulans Dopplera, 6 pkt. Fale mechaniczne.
Zadania 5 – Układ ziemia – księżyc, 5 pkt, grawitacja. Prawda, fałsz punkt drugi.
Zadania 6 – Trzy ładunki, 3 pkt. Elektrostatyka.
Zadania 7 – Popsuty opornik, 6 pkt. Prądy.
Zadania 8 – Silnik cieplny, 4 pkt. Termodynamika.
Zadania 9 – dwie soczewki, 4 pkt. Optyka.
Zadania 10 – Relatywistyczny elektron, 3pkt. Relatywistyka.
Zadania 11 – Rozpad beta plus, 6 pkt. Fizyka jądrowa.
To wszystko sprawia, że mój werdykt subiektywny to: matura była łatwa. Oczywiście jeśli tylko ktoś nie uległ stresowi i pracował sumiennie. A jak mówił Mały Książę: „Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”. Może klucz do sukcesu na maturze leży w tym, co niewidoczne — w ciężkiej pracy, spokoju ducha i wewnętrznym przekonaniu o własnych możliwościach. Jeżeli zależy Ci na uzyskaniu dobrego wyniku w nadchodzącej maturze, to nie czekaj dłużej i już dziś zapisz się na nasz kurs!
Strona przygotowana przez Zyskowni.pl