Indeks w Kieszeni

Kategorie

Kategorie

Jakie zmiany na maturze z chemii 2025?

Zmiany na maturze z chemii w 2025 roku

W 2025 roku maturzyści przystąpią do matury z chemii, której struktura i zakres uległy istotnym zmianom, zgodnie z nową podstawą programową z 28 czerwca 2024 roku. Dokument ten precyzuje wymagania, które muszą zostać uwzględnione w edukacji, w tym przygotowaniach do egzaminu maturalnego. Jednocześnie zmienia się podejście do samego egzaminu, co wiąże się z wprowadzeniem nowych zasad i obowiązków, które będą miały wpływ na wyniki matury.


Szczegółowe zmniejszenie zakresu obowiązkowego materiału


Reforma w podstawie programowej do matury z chemii wprowadza redukcję treści, która ma na celu ograniczenie nadmiaru szczegółowych informacji, a jednocześnie skupić się na praktycznym i analitycznym podejściu do nauki chemii. Poniżej znajduje się rozwinięcie najważniejszych zmian w tym zakresie.

Reakcje metali i niemetali


  • Usunięto wymóg opanowania szczegółowych informacji o reakcji metali ze stężonym kwasem siarkowym(VI), takich jak wydzielanie gazowego SO2 czy H2S w zależności od stopnia stężenia kwasu i temperatury. W zamian uczniowie mają rozumieć ogólne właściwości metali jako reduktorów;
  • Z programu wykreślono projektowanie doświadczeń porównujących aktywność metali i niemetali. Teraz nacisk kładzie się bardziej na interpretację wyników już przeprowadzonych eksperymentów.

Chemia przemysłowa


  • Szczegółowe procesy, takie jak destylacja ropy naftowej czy kraking, zostały uproszczone. Uczniowie nie muszą już znać dokładnych etapów technologicznych, lecz jedynie rozumieć podstawowe założenia tych procesów i ich wpływ na gospodarkę;
  • W przypadku reakcji katalitycznego uwodornienia węglowodorów aromatycznych, szczegóły mechanizmu zostały uznane za mniej istotne. Teraz nacisk kładziony jest na znajomość końcowych produktów reakcji, takich jak cykloheksan.

Zastosowanie tlenków i soli


  • W kontekście niektórych tlenków, takich jak SiO2, zrezygnowano z wymagania znajomości dokładnych procesów ich produkcji i szczegółowego opisu ich zastosowań w przemyśle. Uczniowie mają się skupić na analizowaniu ich podstawowych właściwości chemicznych i fizycznych oraz roli w gospodarce.

Zmiany na maturze z chemii 2025 - wszystko, co musisz wiedzieć!

Źródło: pl.freepik.com


Zwiększenie nacisku na analizę i wnioskowanie w nowej podstawie programowej matury z chemii


W ramach reformy podstawy programowej z chemii, stanowiącej zarazem wykaz treści niezbędnych na maturze, szczególny nacisk położono na rozwijanie umiejętności analitycznych uczniów, a nie tylko na pamięciowe przyswajanie faktów. Wprowadzono zmiany, które mają na celu lepsze przygotowanie maturzystów do rzeczywistych wyzwań, z jakimi mogą się spotkać w pracy zawodowej lub w codziennym życiu. Zamiast koncentrować się na szczegółowym opisie właściwości i zastosowań różnych substancji chemicznych, uczniowie muszą teraz wykazać się zdolnością do analizy, porównywania oraz wnioskowania na podstawie dostępnych informacji.


Zmiany na maturze z chemii 2025: umiejętność wyszukiwania i porządkowania informacji


Maturzyści nie będą już zobowiązani do zapamiętywania i wyuczania na pamięć długich list właściwości i zastosowań różnych substancji chemicznych. Zamiast tego, kluczowa będzie umiejętność samodzielnego wyszukiwania informacji oraz umiejętność ich porządkowania i zestawiania. Przykładowo, uczniowie będą musieli potrafić znaleźć dane na temat właściwości substancji chemicznych, porównać je i wyciągnąć odpowiednie wnioski na temat ich potencjalnych zastosowań.


Analiza i porównanie danych


Jako przykład można podać zmianę dotyczącą tlenku krzemu (IV) (SiO2). W poprzedniej wersji podstawy programowej uczniowie byli zobowiązani do znajomości szczegółowego opisu zastosowań tego tlenku, na przykład w produkcji szkła, elektronice czy materiałach budowlanych. W nowym podejściu uczniowie nie muszą już znać szczegółów tych zastosowań, lecz mają za zadanie analizować dostępne informacje na temat tego związku, porównywać różne dane i oceniać, w jaki sposób właściwości chemiczne SiO2 wpływają na jego szerokie zastosowanie w różnych branżach.


Zmiany na maturze z chemii 2025 mogą się pojawić?

Źródło: pl.freepik.com


Zmiany na maturze z chemii 2025: wnioskowanie na podstawie informacji


Ważnym elementem nowej podstawy programowej jest umiejętność wnioskowania na podstawie zebranych danych. Zamiast koncentrować się na prostym powtarzaniu faktów, maturzyści muszą umieć wyciągać wnioski z przeprowadzonych eksperymentów chemicznych, analizować wyniki i rozumieć, jakie mają one znaczenie w kontekście większych procesów chemicznych lub technologicznych. 


Chemia organiczna w nowej podstawie programowej matury


Reforma podstawy programowej do matury z chemii wprowadza zmiany, które mają na celu uproszczenie i uproszczenie nauczania chemii organicznej, jednocześnie skupiając się na kluczowych zagadnieniach tej dziedziny. Zmiany te mają na celu lepsze przygotowanie uczniów do analizowania i stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, a nie tylko do jej pamięciowego przyswajania.


Doprecyzowanie klasyfikacji węglowodorów


W nowej podstawie programowej szczególną uwagę zwrócono na bardziej szczegółowe klasyfikowanie węglowodorów, co pozwala uczniom na głębsze zrozumienie ich struktury i reaktywności. Zamiast ogólnego podziału na węglowodory nasycone i nienasycone, wprowadzono bardziej precyzyjne kategorie:

  1. Węglowodory nasycone – czyli alkany, które zawierają wyłącznie pojedyncze wiązania między atomami węgla.
  2. Węglowodory nienasycone – czyli alkeny i alkiny, które mają jedno lub więcej podwójnych lub potrójnych wiązań między atomami węgla.
  3. Węglowodory cykliczne – obejmują związki, w których atomy węgla tworzą zamknięte pierścienie, jak na przykład cykloalkany.
  4. Węglowodory aromatyczne – czyli związki, które zawierają układ sprzężonych podwójnych wiązań, jak benzen, znany ze swojej stabilności.

Doprecyzowanie tych kategorii wprowadza jasny podział, który pomoże uczniom lepiej zrozumieć właściwości i reaktywność różnych klas węglowodorów oraz ich znaczenie w chemii organicznej i przemysłach chemicznych.


Zmiany na maturze z chemii 2025 - co trzeba wiedzieć?

Źródło: pl.freepik.com


Usunięcie mniej istotnych zagadnień


Nowa podstawa programowa zrezygnowała z omawiania niektórych bardziej szczegółowych zagadnień, które dotychczas obowiązywały na maturze. Przykładem jest trimeryzacja etynu (reakcja, w której cząsteczki etynu łączą się, tworząc większe cząsteczki), która, choć interesująca, nie jest kluczowa dla zrozumienia podstaw chemii organicznej. To zagadnienie usunięto, aby uczniowie mogli skupić się na bardziej istotnych tematach.

Innym przykładem jest synteza benzenu z węgla, czyli reakcja chemiczna, która prowadzi do uzyskania benzenu. Choć tę reakcję omawiano kiedyś w ramach bardziej zaawansowanych zagadnień, obecnie nie trzeba jej znać na maturze. Uczniowie mogą teraz skupić się na zrozumieniu podstawowych reakcji chemicznych i mechanizmów, które są bardziej praktyczne i użyteczne w naukach chemicznych.


Zmiany na maturze z chemii 2025: nowe wymagania


Reforma podstawy programowej maturalnej z chemii wprowadza szereg nowych wymagań, które mają na celu zwiększenie umiejętności praktycznych i analitycznych uczniów. Jednym z kluczowych obszarów, który zyskał na znaczeniu, jest chemia w kontekście biologicznym i środowiskowym. Nowe zadania wymagają od maturzystów nie tylko wiedzy teoretycznej, ale także umiejętności praktycznych, które są niezbędne w codziennym życiu oraz w naukach o środowisku.

Białka


W ramach nowych wymagań uczniowie mają za zadanie wyszukiwanie, porządkowanie i porównywanie informacji o białkach, w tym o ich budowie, właściwościach fizycznych oraz znaczeniu w organizmach żywych. Wśród kluczowych zagadnień znalazła się analiza procesu denaturacji białek, szczególnie w kontekście wpływu soli metali ciężkich oraz wysokiej temperatury. Uczniowie powinni rozumieć, w jaki sposób różne czynniki wpływają na struktury białek oraz potrafić wskazać przyczyny zjawiska wysalania białek, które jest istotnym procesem w biologii i biochemii.

Wymagania te wprowadzają także konieczność zrozumienia struktury białek na poziomie drugorzędowej (α-helisa, β-harmonijki) oraz trzeciorzędowej (wiązania jonowe, mostki disiarczkowe, oddziaływania van der Waalsa), co jest niezbędne do wyjaśnienia ich funkcji biologicznych i zastosowań w medycynie oraz biotechnologii. W ramach maturalnego przygotowania uczniowie będą również projektować i przeprowadzać doświadczenia chemiczne, takie jak reakcja biuretowa, umożliwiająca identyfikację białek.

Chemia wokół nas


Nowa podstawa programowa stawia duży nacisk na zrozumienie roli chemii w kontekście zdrowia i środowiska. Wymagania dotyczące substancji chemicznych obejmują analizę ich właściwości leczniczych oraz toksycznych, w takich przypadkach jak nikotyna, etanol czy popularne leki, np. kwas acetylosalicylowy. Uczniowie mają za zadanie wyszukiwać, porządkować i porównywać informacje dotyczące rozpuszczalności w wodzie, dawki oraz sposobu przenikania substancji do organizmu.

Dodatkowo, szczególną uwagę zwrócono na działanie składników popularnych leków oraz produktów spożywczych, takich jak kawa, herbata, czy napoje typu cola, w aspekcie ich wpływu na organizm. Tego typu wymagania pozwalają uczniom na połączenie wiedzy chemicznej z codziennym życiem, dzięki czemu nauka staje się bardziej praktyczna i użyteczna.

Ochrona środowiska


Ostatnia zmiana w podstawie programowej dotyczy ochrony środowiska, gdzie uczniowie mają obowiązek rozumienia wpływu działalności człowieka na naturalne zasoby. W szczególności uczniowie będą analizować sorpcyjne właściwości gleby w kontekście upraw roślin oraz ochrony środowiska. Konieczne jest również posiadanie umiejętności badania kwasowości gleby i właściwości sorpcyjnych gleby, co ma istotne znaczenie w kontekście rolnictwa i ochrony środowiska.

Nowością w tej dziedzinie jest także analiza różnych rodzajów zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, w tym metali ciężkich, węglowodorów czy pyłów. Uczniowie powinni znać ich źródła oraz wpływ na zdrowie ludzi i stan ekosystemów. Kolejnym ważnym zadaniem będzie poszukiwanie i proponowanie rozwiązań w zakresie ochrony środowiska, takich jak technologie zrównoważonego rozwoju i zasady zielonej chemii, które mają na celu redukcję negatywnego wpływu przemysłu na planetę.


Czy będą zmiany na maturze z chemii 2025?

Źródło: pl.freepik.com


Zmiany na maturze z chemii 2025: podsumowanie


Zmiany te pokazują, jak nowoczesna matura z chemii stawia na interdyscyplinarne podejście, łącząc wiedzę chemiczną z umiejętnościami praktycznymi i ekologicznymi, co pozwala uwrażliwić i lepiej przygotować uczniów na wyzwania współczesnego świata.

Chcesz osiągnąć dobre wyniki na maturze? Zajrzyj na podstronę dedykowaną przygotowaniu do egzaminu z chemii z Indeksem w Kieszeni! Oferujemy trzy formy nauki – od kursów grupowych stacjonarnych, przez webinary, aż po indywidualne kursy e-learningowe, które możesz realizować w swoim tempie. Niezależnie od wybranej formy, znajdziesz wsparcie dopasowane do swoich potrzeb.

Zapisz się do naszego newslettera, aby być na bieżąco z nowościami i wydaniami.

Subskrybując, zgadzasz się z naszą Polityką Prywatności i wyrażasz zgodę na otrzymywanie aktualizacji od naszej firmy.
Zapisz się do naszego newslettera, aby być na bieżąco z nowościami
i wydarzeniami.
Subskrybując, zgadzasz się z naszą Polityką Prywatności i wyrażasz zgodę na otrzymywanie aktualizacji od naszej firmy.
© 2024 Indeks w Kieszeni. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona przygotowana przez Zyskowni.pl