Jak zapewne wiesz, jedyną pewną rzeczą w polskim systemie oświaty jest zmiana… Dlatego też kolejny rok szkolny przyniósł nam kolejne modyfikacje w podstawach programowych wielu przedmiotów. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Edukacji Narodowej, zmianie uległa między innymi podstawa programowa z przedmiotu wiedza o społeczeństwie. W niejednym maturzyście wspomniane zmiany mogą wzbudzać znaczny niepokój, ze względu na przygotowania do egzaminu maturalnego z WOS. Chcemy jednak w poniższym artykule trochę Cię uspokoić i pokazać, że choć do zmian faktycznie doszło, to nie powodują one, iż egzamin dojrzałości stanie się trudniejszym wyzwaniem niż ma to miejsce obecnie.
Źródło: pl.freepik.com
Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Edukacji Narodowej podstawa programowa z wiedzy o społeczeństwie uległa istotnemu uszczupleniu, co ma teoretycznie pomóc uczniom w odpowiednim przygotowaniu się do matury oraz opanowaniu materiału. To istotna informacja, gdyż, jak pokazują statystyki, egzamin z WOS nie należy do najłatwiejszych egzaminów! Średnie wyniki uczniów szkół średnich na maturze z tego przedmiotu oscylują w przedziale 30–40%. Takie wyniki nie powinny wywoływać szczególnej satysfakcji, zwłaszcza gdy pod znakiem zapytania pozostaje obowiązywanie wymogu zdania co najmniej jednego rozszerzenia na poziomie minimum 30%, o czym jeszcze wspomnimy.
Czy zatem zmiany w podstawie programowej mogą się okazać korzystne dla uczniów i pomóc im osiągnąć lepsze wyniki? W teorii tak to powinno wyglądać, ale praktyka może okazać się zgoła inna. Analizując postulowane zmiany w podstawie programowej oraz uwzględniając zagadnienia, które zostały utrzymane, możemy dojść do wniosku, że wiele musiało się zmienić, żeby nie zmieniło się nic.
Struktura zadań maturalnych pozostaje bez zmian. Egzamin maturalny składać się będzie z 37–45 zadań, wśród których 8–11 stanowić będą zadania zamknięte, zaś 29–34 zadania otwarte. Tak jak w poprzednich latach, uczniowie będą mieli na jej rozwiązanie 180 minut, zaś maksymalna liczba punktów do zdobycia również pozostaje na niezmienionym poziomie 60 punktów.
W przypadku zadań zamkniętych ilość punktów możliwych do zdobycia wynosi 9–12, co daje 15–20% ogólnej liczby punktów możliwych do zdobycia. Z zadań otwartych liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 48–51, z czego 12 punktów możliwych będzie do zdobycia za dwa zadania polegające na udzieleniu dłuższej odpowiedzi pisemnej, wśród których możemy wymienić napisanie pisma formalnego oraz wypracowania.
Źródło: pl.freepik.com
Zgodnie ze zmianami, które zostały opublikowane w tym roku, uszczupleniu bądź modyfikacji uległo wiele punktów podstawy programowej, obejmujących takie zagadnienia jak prawo, polityka czy stosunki międzynarodowe. W praktyce jednak opublikowany przez CKE informator maturalny sugeruje, że istotnych zmian względem poprzedniego roku prawdopodobnie nie będzie.
Przykładów na poparcie powyższej tezy można przytoczyć wiele, choćby z najtrudniejszych dla maturzystów zagadnień, jak np. sporządzania pism formalnych. Teoretycznie z podstawy programowej zniknął wymóg znajomości pisania wielu pism, wśród których możemy wymienić m.in. odwołanie od decyzji administracyjnej, prywatny akt oskarżenia czy zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. Jedynym pismem formalnym, którego wymóg znajomości podstawa programowa nadal wymienia wprost, jest pozew.
Praktyka pokazuje jednak, że mogą się pojawić na egzaminie maturalnym! Wszystko dlatego, że podstawa programowa zawiera szereg nieostrych i niesprecyzowanych punktów. Choć nie znajdziemy w niej już szeregu punktów typu zdający […] pisze zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa, to znajdziemy bardziej ogólne sformułowanie typu zdający korzysta z procedur i możliwości, jakie stwarzają obywatelom instytucje życia publicznego, w tym instytucje prawne – sporządza proste pisma do organów władz.
Co zaś kryje się pod pojęciem prostych pism do organów władz? W praktyce może bardzo wiele, ponieważ takim pismem będzie zarówno prywatny akt oskarżenia, jak również wniosek o udostępnienie informacji publicznej, czy odwołanie od decyzji administracyjnej. Brak jest zatem jasnych kryteriów, które wyjaśniałyby, które pisma procesowe wchodzą w zakres wspomnianych prostych pism do organów władz, a które nie.
Z innych przykładów możemy wymienić chociażby wykreślenie z podstawy programowej wymogu znajomości analizy systemów partyjnych w wybranych państwach demokratycznych, takich jak np. Niemcy. Wielu uczniów, analizując podstawę programową, mogłoby zatem uznać, że nie jest to już wiedza jakkolwiek przydatna na maturze. Nic bardziej mylnego, ponieważ w podstawie programowej znajduje się szereg innych zapisów, które powodują, że znajomość wspomnianych systemów partyjnych okazuje się nadal przydatna. Przykładowo, podstawa programowa wymaga od maturzysty analizy wpływu systemu wyborczego na systemy partyjne. To zaś powoduje, że na egzaminie maturalnym mogą pojawić się zadania, wśród których znajomość sceny politycznej poszczególnych państw jest bardzo pomocna. Dlatego też w tegorocznym informatorze maturalnym jako przykładowy wzorzec wypracowania znalazło się zadanie związane z systemem partyjnym i wyborczym Niemiec, a wśród kryteriów podlegających ocenie znalazła się m.in. charakterystyka systemu partyjnego RFN.
Źródło: pl.freepik.com
Pod znakiem zapytania pozostaje zaś wymóg zdawalności rozszerzenia na minimum 30%. Egzamin maturalny z 2025 roku miał być bowiem pierwszym, który wymaga od uczniów zdania minimum jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym z wynikiem 30%. Na chwilę obecną jednak wiele wskazuje na to, że nie wejdzie on w życie, ponieważ trwają prace legislacyjne poświęcone temu, aby wspomniany wymóg odroczyć o kolejne trzy lata. Czy tak się stanie? Wiele wskazuje na to, że tak, ale oficjalnego potwierdzenia jeszcze nie ma.
Reasumując, choć głównym motywem zmian w podstawie programowej była chęć jej uszczuplenia, to w praktyce jest bardzo prawdopodobne, że zdający tegoroczny egzamin maturalny może nie zauważyć istotnej różnicy między tym co teraz, a tym co było w poprzednich latach. Wszystko za sprawą nieostrych sformułowań, będących kwintesencją podstawy programowej, która daje pole do szerokiej interpretacji.
W Indeksie w kieszeni przewidzieliśmy taką sytuację, dlatego nasze kursy zapewniają solidną dawkę wiedzy, której opanowanie jest koniecznym warunkiem w kierunku świetnie zdanej matury! Warto bowiem pamiętać, że WOS pozostaje jednym z najtrudniejszych przedmiotów na egzaminie dojrzałości, dlatego jeśli chcesz dobrze zdać ten przedmiot oraz uzyskać indeks na wymarzone studia, zapisz się już dziś!
Strona przygotowana przez Zyskowni.pl