Etap szkolny Olimpiady Biologicznej to świetny sposób na sprawdzenie swojej wiedzy z tego przedmiotu. Uczestnik Olimpiady musi zmierzyć się z etapem szkolnym, a następnie okręgowym, by ostatecznie dostać się do finału. Dzisiaj chcielibyśmy poświęcić chwilę na zebranie w jednym miejscu najważniejszych zagadnień dotyczących pierwszego z wymienionych. Jest to niezmiernie ważny element sukcesu. Bez pozytywnego wyniku na zawodach pierwszego stopnia traci się możliwość dalszej rywalizacji.
Źródło: www.freepik.com
Na samym początku kilka podstawowych informacji. Etap szkolny Olimpiady Biologicznej odbywa się z reguły w pierwszą lub drugą sobotę października o godz. 9. Co istotne, żeby móc do niego przystąpić, należy przesłać wcześniej deklarację z tematem pracy badawczej nie później niż do 30 września.
Egzamin pisemny trwa 90 minut. Należy zabrać ze sobą czarny długopis (lub pióro z czarnym atramentem) oraz kalkulator prosty. Ocena rozwiązań przystępujących uczniów odbywa się przed Szkolną (lub czasem Międzyszkolną) Komisję Egzaminacyjną. Rezultaty są dostępne nie później niż 31 października. Swój wynik można poznać na stronie internetowej olimpbiol.pl lub od dyrektora szkoły.
Połowa wszystkich uczestników, którzy najlepiej poradzili sobie z arkuszem, kwalifikuje się do etapu okręgowego (z zastrzeżeniem, że liczba takich uczestników nie może przekroczyć sześciuset). Do rozwiązań poszczególnych zadań można składać odwołania. Niestety niezmiernie rzadko są one rozpatrywane pozytywnie.
Formalności mamy za sobą! Zastanówmy się jeszcze, jakie są najczęstsze błędy popełniane przez Uczestników? Na podstawie naszych doświadczeń jesteśmy w stanie wymienić co najmniej kilka:
1. Niedoczytywanie informacji wstępnej dodawanej do arkusza – pozornie wydawać by się mogło, że tego punktu nie powinno się w ogóle wymieniać. W stresie jednak często zdarza się zapomnieć choćby o tym, że nie można poprawiać raz zaznaczonej odpowiedzi;
2. Zatrzymywanie się na problematycznym zadaniu – to niestety częsta bolączka. Jeżeli nie jesteśmy w stanie znaleźć rozwiązania po dwu- lub trzykrotnym przeczytaniu polecenia (i ewentualnej informacji wprowadzającej), to warto na chwilę „porzucić” takie zadanie i przejść do kolejnych – nie tracisz w ten sposób czasu i dajesz sobie szansę na zdobycie punktów w innych zadaniach;
3. Niedostateczne przygotowanie merytoryczne – przebrnięcie przez cały materiał biologii rozszerzonej może być problematyczne (szczególnie jeśli podchodzisz do Olimpiady po raz pierwszy) – warto zawczasu zaplanować materiał do nauki (już w wakacje), by mieć kontrolę nad przyswajaniem materiału;
4. Nieprzerabianie próbnych arkuszy przed właściwym egzaminem – od zawsze polecam rozwiązywanie arkuszy zamieszczonych na stronie olimpbiol.pl w domowym zaciszu, ale POD PRESJĄ CZASU i BEZ DYSTRAKTORÓW – tylko wtedy można nauczyć się rozplanowywać swoje siły, zachować skupienie i uniknąć stresu, co z pewnością przyda się przy okazji prawdziwej Olimpiady 😉;
5. Zwlekanie ze stworzeniem tematu pracy – niekiedy zdarza się odkładać stworzenie tematu pracy do ostatnich dni września. Nie jest to wskazane, ponieważ nakłada się to na ewentualne powtórki przed etapem szkolnym. Polecam stworzyć taki temat w wakacje lub na początku września, kiedy stres jeszcze nie daje się we znaki.
Podsumowując, warto dość wcześnie zainteresować się odpowiednim przygotowaniem do tego niezwykle ważnego wydarzenia, jakim jest etap szkolny Olimpiady Biologicznej. Mamy nadzieję, że ten krótki wpis choć trochę przybliżył Ci podstawowe kwestie z tym związane.
Zapraszamy na kurs przygotowujący do Olimpiady Biologicznej z Indeksem w Kieszeni!
Strona przygotowana przez Zyskowni.pl