Indeks w Kieszeni

Kategorie

Kategorie

Przygotowanie do matury z matematyki - wywiad z Adamem Staniuchą

Matura z matematyki – wywiad z Adamem Staniuchą

Dzisiejszym gościem jest Adam Staniucha, który prowadzi przygotowania do matury z matematyki. Na co dzień zajmuje się analizą danych – uwielbia cyferki, a swoją pasją dzieli się od kilku lat z wieloma uczniami.


IWK: Cześć. Witajcie w kolejnym filmie z cyklu wywiadów z Indeksem w Kieszeni. Moim dzisiejszym gościem jest Adam. 

Adam Staniucha: Cześć.


IWK: Adam, prowadzisz zajęcia przygotowujące do matury z matematyki oraz do egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Zanim o tym porozmawiamy to jestem pewny, że nasi widzowie chętnie usłyszą parę słów na Twój temat. Mógłbyś nam na przykład powiedzieć, gdzie studiujesz. 

A. S.: Już skończyłem Politechnikę Warszawską. Studiowałem energetykę, bardzo ciekawy kierunek, który zawiera sobie i dużo matmy i dużo fizyki.


IWK: Jasne. Skoro zawiera dużo matmy, to skądś to zainteresowanie musiało się wziąć. Jak to u Ciebie wyglądało? Czy był jakiś moment olśnienia, w którym stwierdziłeś, że teraz będziesz zajmował się matematyką czy raczej taki naturalny proces?

A. S.: Chyba naturalny w miarę proces. Z historii rodzinnej wszyscy się zawsze śmieją, że już w przedszkolu pędziłem z materiałem z matematyki i jak znajomi uczyli się dodawać i odejmować, to ja ogarniałem tabliczkę mnożenia, a później już jakoś tak naturalnie zainteresowania przedmiotami ścisłymi szczególnie matematyką.


IWK: To przejdźmy już w takim razie do samej matury z matematyki. Jest to matura, do której bardzo często się podchodzi na poziomie podstawowym. Oczywiście natomiast rozszerzenie jest również często wybierane. Powiedz proszę, jak najlepiej się do tej matury przygotować albo inaczej, zacznijmy od tego, kiedy te przygotowania rozpocząć?

A. S.: Myślę, że ostatni rok nauki przed egzaminem jest wystarczające, żeby dobrze się przygotować do tej matury. Oczywiście to zależy od indywidualnych umiejętności ucznia oraz od tego, czy zdaje tę maturę tylko na poziomie podstawowym, czy na podstawowym i rozszerzonym. Jak najlepiej się przygotować? Przede wszystkim robić zadania. Oczywiście standardzik. Ale żeby dobrze umieć zrobić zadanie, to trzeba rozumieć wzory, rozumieć skąd się one wzięły i rozumieć, kiedy je zastosować.


IWK: Jasne. Zadania na pewno są różne. Powiedz proszę nam jak wygląda struktura samego arkusza egzaminacyjnego, jeśli chodzi o maturę podstawową? 

A. S.: W tej chwili są to zadania przeplatane. Zamknięte jednokrotnego wyboru, zadania prawda fałsz, zdarzają się również zadania, gdzie należy uzupełnić lukę odpowiednią odpowiedzią oraz zadania otwarte krótkie i bądź dłuższej odpowiedzi, za które można zdobyć do kilku punktów. Łącznie punktów do zdobycia 50 za pomocą trochę ponad 20 zadań. a jeśli chodzi o maturę rozszerzoną to od tego roku tylko i wyłącznie zadania otwarte od 10 do zadań łącznie również 50 punktów. Tutaj zaczyna się fajna zabawa.


IWK: Dobra, to skoro tej zabawie mówisz, to powiedz proszę, która z części matematyki, które zagadnienie sprawia w Twoim doświadczeniu największą trudność kursantom?

A. S.: Jeśli chodzi o maturę rozszerzoną to wydaje mi się, że od kilku lat, kiedy na maturze pojawił się rachunek różniczkowy. Jest takim zadaniem, do którego warto przysiąść i sprawia ono trudność. Na początek są zadania optymalizacyjne warto do nich usiąść, ponieważ są to zadania najczęściej punktowane nawet do 7 punktów, czyli 14% na maturze co już jest jakimś fajnym początkiem wyniku jak się zdobędzie te 7 punktów. Poza tym wszelakiego rodzaju dowody czy to liczbowe czy dowody geometryczne, planimetryczne. Tutaj też często są problemy, które wynikają głównie z tego, że trzeba w nich kombinować. Innymi słowy, sporo tutaj zagadnień może sprawiać jakieś trudności, natomiast każdy punkt się liczy, więc zapewne warto o każdy z nich walczyć. Dokładnie tak myślę, że o każdy punkcik na maturze warto zawalczyć, żeby dostać się na te wymarzone studia. Głównie taki jest cel zdawania matury z matematyki. Bezpośrednio przekłada się to na później punkty i możliwości rekrutacyjne na studia.


IWK: Warto się faktycznie dobrze przygotować, więc przejdźmy już do samych przygotowań. Opowiedz nam proszę o kursie, który prowadzisz. Jak on wygląda, jakie formuły są dostępne dla uczniów?

A. S.: Kursy, które prowadzimy w Indeksie w Kieszeni są to kursy całoroczne, które składają się z 42 albo z 21 spotkań i trwają łącznie 84 godziny lekcyjne. Mamy też kursy przyśpieszone czy to feryjne, czy tak zwane Ostatni Dzwonek, które odbywają się tuż przed maturą i trwają one 40 godzin lekcyjnych. Jedne i drugie kursy oferujemy zarówno w formie zdalnej, jak i w formie stacjonarnej i dodatkowo mamy jeszcze możliwość e-learningu, gdzie uczeń dostaje paczki z materiałami, które zawierają teorie i zadania.


IWK: Jasne. Zapewne zarówno ten e-learning, który wspomniałeś, same zajęcia stacjonarne jak i webinarowe opierają się właśnie na konkretnych materiałach. Powiedz proszę, co znajduje się wewnątrz tych paczek materiałów? Czy to są tylko prezentacje z suchymi informacjami albo teorią, czy też są tam jakieś formuły sprawdzające wiedzę?

A. S.: Naszym kursantom dostarczamy materiały, które zawierają zarówno prezentację, w których są wytłumaczone wzory pokazane, jakie zastosować, jak i kilka przykładowych zadań z rozwiązaniami. Dodatkowo oferujemy również zbiór zadań maturalnych wraz z rozwiązaniami. Na kursach również omawiamy kartę wzorów publikowaną przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, ponieważ jest to dodatek, z którego mogą korzystać na egzaminie.


IWK: Czyli, innymi słowy, po prostu wszystkie narzędzia, którymi uczniowie mogą się posługiwać podczas matury są tam omówione i wytłumaczone jak je wykorzystać. Zbliżając się już powoli do końca naszego dzisiejszego spotkania chciałem Ci zadać ostatnie pytanie. Być może już nie pamiętasz, jaki stres towarzyszył CI lub twoim kolegom przed egzaminem. Na pewno ten stres nadal towarzyszy uczniom czy masz jakąś taką specyficzną poradę, wskazówkę, która pozwala ten stres zmniejszyć albo zmniejszyć prawdopodobieństwo jakiejś porażki na egzaminie?

A. S.: Jeśli chodzi o stres na egzaminie to najczęściej, jeżeli on towarzyszy, to niestety odbija się tym, że czasem poświęcamy zbyt dużo na jedno zadanie tracąc przy tym czas. To, co ja radzę, to na egzaminie uważnie czytać polecenia. Jeżeli nie ma pomysłu na dane zadanie to nie czekać aż pomysł wpadnie, tylko przejść dalej, żeby nie tracić na nie czasu a wrócić ewentualnie później. Dzięki temu powinni uczniowie wyrobić się ze wszystkimi zadaniami w czasie.


IWK: Jasne, dzięki. To w takim razie dzięki rozmowie z Tobą wiem już mniej więcej jak powinniśmy się przygotowywać do egzaminu oraz kiedy te przygotowania rozpocząć. Jeszcze raz dzięki za rozmowę i do zobaczenia następnym razem.

A. S.: Dzięki wielkie, do zobaczenia.

Zapisz się do naszego newslettera, aby być na bieżąco z nowościami i wydaniami.

Subskrybując, zgadzasz się z naszą Polityką Prywatności i wyrażasz zgodę na otrzymywanie aktualizacji od naszej firmy.
Zapisz się do naszego newslettera, aby być na bieżąco z nowościami
i wydarzeniami.
Subskrybując, zgadzasz się z naszą Polityką Prywatności i wyrażasz zgodę na otrzymywanie aktualizacji od naszej firmy.
© 2024 Indeks w Kieszeni. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona przygotowana przez Zyskowni.pl