Dzisiejszym gościem jest Damian Artyszak, który prowadzi przygotowania do matury z matematyki. Oprócz tego Damian także przygotowuje uczniów do egzaminu 8-klasisty z matematyki.
Damian Artyszak: Cześć.
D. A.: Jestem już po studiach, ale studiowałem na Politechnice Warszawskiej na Wydziale Mechanicznym, Energetyki i Lotnictwa. Matematyka towarzyszyła mi przez całe życie, zarówno na studiach, jak i wcześniej w liceum, w klasie o profilu matematyczno-fizycznym.
D. A.: Myślę, że to wrodzone predyspozycje od samego początku swojej edukacji. Przedmioty ścisłe szły mi o wiele lepiej niż humanistyczne. Jakoś to poszło w kierunku rozwoju i zainteresowań, jednakowo w liceum, potem na studiach, teraz też mi się przydaje w życiu zawodowym.
D. A.: Osobom, które piszą w przyszłym roku, sugeruję rozpoczynać już powoli teraz. Osobom, które piszą w tym roku, tym bardziej sugeruję to rozpocząć. Natomiast w przypadku matematyki kluczowa jest samodyscyplina. Matematyka jest takim przedmiotem, że zwłaszcza na poziomie maturalnym mamy naprawdę szeroki zakres zadań, które się powtarzają. Mimo wszystko rok po roku rzadko zdarzają się zadania, które mogą zaskoczyć, mogą być unikatowe w porównaniu z zadaniami z poprzednich lat. Jednakże na naszych kursach wskazujemy takie pułapki, powiedzmy z lat poprzednich. Natomiast kluczowa jest cała dyscyplina, czyli ciągłość rozwiązywania tych zadań, czyli taki schemat zaznajomienia się tak naprawdę ze strukturą arkusza.
D. A.: Najtrudniejsza, z reguły, jest prawdopodobieństwo, moim zdaniem, i też najczęściej podczas kursów te zajęcia cieszą się największą popularnością. Jak również jest najwięcej pytań, bo teoretycznie jest to zagadnienie proste, z którym spotykamy się w ciągu naszego życia prywatnego również. Natomiast wzory i czasami sformułowanie zadania są największym problemem. Największy problem bardzo często problem nie stanowi same obliczenia, ale przekucie tego, co egzaminator miał na myśli, na wzory i odpowiednie równania.
D. A.: U nas są tak naprawdę dwa różne typy. Można przeprowadzać takie przygotowania stacjonarne lub lokalnie, tutaj u nas na miejscu, zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym. Jeżeli ktoś decyduje się na e-learning, przygotowujemy paczki materiałów, które zawierają wstęp teoretyczny, dodatkowo paczki zadań z poprzednich matur, oraz wraz z rozwiązaniami. Ponadto jesteśmy w stałej dyspozycji w przypadku pytań czy potrzeby zapytania, nawet spoza materiału, który przygotowujemy. W przypadku zajęć stacjonarnych mamy również przygotowane materiały, realizujemy z konkretnym podręcznikiem. Jednakże tutaj przy okazji zachęcam, żeby nie ograniczać się tylko i wyłącznie do jednego kursu, i to też podczas naszych zajęć o tym przypominamy, żeby starać się korzystać z jak największej liczby źródeł. To jest klucz do sukcesu podczas matury.
D. A.: Oprócz samych materiałów czy też zadań do przerobienia wraz z odpowiedziami, każdy uczeń wraz z taką paczką materiałów otrzymuje materiał teoretyczny, gdzie omawiamy wzory, omawiamy teorię w takiej skrótowej formie przystępnej do przyswojenia. Ponadto zawieramy zawsze taki arkusz ze wstępem, gdzie wskazujemy najważniejsze rzeczy w danym temacie i wskazówki, jak w ogóle podejść do egzaminu maturalnego czy też egzaminu ósmoklasisty.
D. A.: To zależy tak naprawdę od postępu, jak to wygląda w Twoim liceum czy w Twoim technikum. A na dobrą sprawę, należy myśleć, że raz na tydzień, gdy zaczynamy taką naukę, wiadomo, że w ostatniej klasie jeszcze materiał trzeba przerobić, nie wszystko się wie. Natomiast my zaczynamy już w październiku, już w październiku zaczynamy kursy i stacjonarne i online. Powtarzamy te pierwsze tematy, które pojawiały się w pierwszych klasach, i sukcesywnie tydzień po tygodniu mamy spotkania, które pozwalają się przygotować. Wydaje mi się, że na początek jest to dobry sposób, żeby wyrobić sobie taką samodyscyplinę, żeby potem nie obudzić się w kwietniu i nie spędzać nad książką cały dzień.
D. A.: Przede wszystkim zalecam, żeby podczas przygotowań, podczas rozwiązywania zadań, robić sobie symulację takiej matury, czyli korzystać tylko z tych materiałów, które są na maturze, czyli karta wzorów, czarny długopis, bez ołówka, bo o tym też bardzo często wiele osób zapomina, i stare ceny narzucić jakiś reżim czasowy, czyli żeby podczas rozwiązywania w domowym zaciszu narzucić sobie ileś minut na jakieś zadanie, żeby móc je zrealizować, sprawdzić jak się człowiek czuje w czasie kluczowym, podczas egzaminu maturalnego z matematyki, i myślę, że nie tylko z matematyki. Jest odporność na stres i żeby nie dać się przytłoczyć przez jedno zadanie, które potem może nam zawalić cały arkusz.
D. A.: Dzięki, cześć.
Strona przygotowana przez Zyskowni.pl