Indeks w Kieszeni

Kategorie

Kategorie

Przygotowanie do matury z matematyki - wywiad z Damianem Artyszakiem

Matura z matematyki – wywiad z Damianem Artyszakiem

Dzisiejszym gościem jest Damian Artyszak, który prowadzi przygotowania do matury z matematyki. Oprócz tego Damian także przygotowuje uczniów do egzaminu 8-klasisty z matematyki.


IWK: Cześć, witajcie w kolejnym filmie z cyklu wywiadów z Indeksem w Kieszeni. Moim dzisiejszym gościem jest Damian. 

Damian Artyszak: Cześć.


IWK: Damian prowadzi zajęcia przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty z matematyki oraz matury z matematyki. Lecz zanim przejdziemy do tego, jestem pewny, że nasi widzowie chętnie usłyszeliby parę słów na Twój temat. Mógłbyś na przykład zacząć od tego, gdzie studiujesz? 

D. A.: Jestem już po studiach, ale studiowałem na Politechnice Warszawskiej na Wydziale Mechanicznym, Energetyki i Lotnictwa. Matematyka towarzyszyła mi przez całe życie, zarówno na studiach, jak i wcześniej w liceum, w klasie o profilu matematyczno-fizycznym.


IWK: Jasne, towarzyszyła Ci również w liceum. Natomiast moje pytanie teraz brzmi, skąd pojawiło się w ogóle zainteresowanie tym zagadnieniem? Czy był to jakiś taki moment, czy może naturalny proces?

D. A.: Myślę, że to wrodzone predyspozycje od samego początku swojej edukacji. Przedmioty ścisłe szły mi o wiele lepiej niż humanistyczne. Jakoś to poszło w kierunku rozwoju i zainteresowań, jednakowo w liceum, potem na studiach, teraz też mi się przydaje w życiu zawodowym.


IWK: Dobra, to przejdźmy już do samej matury z matematyki. Jest to przedmiot, który jest bardzo często rozszerzany. Więc wiele osób spróbuje zdawać maturę z matematyki, czy to na poziomie podstawowym obowiązkowym, czy na poziomie rozszerzonym. Jak Twoim zdaniem najlepiej się do tego wszystkiego przygotować? Lub kiedy zacząć w ogóle te przygotowania? 

D. A.: Osobom, które piszą w przyszłym roku, sugeruję rozpoczynać już powoli teraz. Osobom, które piszą w tym roku, tym bardziej sugeruję to rozpocząć. Natomiast w przypadku matematyki kluczowa jest samodyscyplina. Matematyka jest takim przedmiotem, że zwłaszcza na poziomie maturalnym mamy naprawdę szeroki zakres zadań, które się powtarzają. Mimo wszystko rok po roku rzadko zdarzają się zadania, które mogą zaskoczyć, mogą być unikatowe w porównaniu z zadaniami z poprzednich lat. Jednakże na naszych kursach wskazujemy takie pułapki, powiedzmy z lat poprzednich. Natomiast kluczowa jest cała dyscyplina, czyli ciągłość rozwiązywania tych zadań, czyli taki schemat zaznajomienia się tak naprawdę ze strukturą arkusza.


IWK: Natomiast na pewno jest coś, co zawsze sprawia jakieś trudności, co jest takim najtrudniejszym obszarem matematyki, na który właśnie uskarżają się uczniowie? 

D. A.: Najtrudniejsza, z reguły, jest prawdopodobieństwo, moim zdaniem, i też najczęściej podczas kursów te zajęcia cieszą się największą popularnością. Jak również jest najwięcej pytań, bo teoretycznie jest to zagadnienie proste, z którym spotykamy się w ciągu naszego życia prywatnego również. Natomiast wzory i czasami sformułowanie zadania są największym problemem. Największy problem bardzo często problem nie stanowi same obliczenia, ale przekucie tego, co egzaminator miał na myśli, na wzory i odpowiednie równania.


IWK: Jasne, dobra, przejdźmy teraz w takim razie już do samych przygotowań. Powiedziałeś, że to samo z dyscypliną jest bardzo istotne. Natomiast również trzeba korzystać z jakichś materiałów czy arkuszy, które na przykład są udostępniane przez kurs, który Ty na przykład prowadzisz, oraz Twoi koledzy. Moje pytanie brzmi następująco: Jakie są możliwe formy przygotowań z Tobą w Indeksie w Kieszeni? 

D. A.: U nas są tak naprawdę dwa różne typy. Można przeprowadzać takie przygotowania stacjonarne lub lokalnie, tutaj u nas na miejscu, zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym. Jeżeli ktoś decyduje się na e-learning, przygotowujemy paczki materiałów, które zawierają wstęp teoretyczny, dodatkowo paczki zadań z poprzednich matur, oraz wraz z rozwiązaniami. Ponadto jesteśmy w stałej dyspozycji w przypadku pytań czy potrzeby zapytania, nawet spoza materiału, który przygotowujemy. W przypadku zajęć stacjonarnych mamy również przygotowane materiały, realizujemy z konkretnym podręcznikiem. Jednakże tutaj przy okazji zachęcam, żeby nie ograniczać się tylko i wyłącznie do jednego kursu, i to też podczas naszych zajęć o tym przypominamy, żeby starać się korzystać z jak największej liczby źródeł. To jest klucz do sukcesu podczas matury.


IWK: Jasne, mówiłeś o tych paczkach udostępnianych, które mają w sobie właśnie te próbne arkusze. Co jeszcze oprócz tego znajduje się w tych paczkach? Czy tam są jakieś prezentacje z wiedzą teoretyczną? Jak to wygląda?

D. A.: Oprócz samych materiałów czy też zadań do przerobienia wraz z odpowiedziami, każdy uczeń wraz z taką paczką materiałów otrzymuje materiał teoretyczny, gdzie omawiamy wzory, omawiamy teorię w takiej skrótowej formie przystępnej do przyswojenia. Ponadto zawieramy zawsze taki arkusz ze wstępem, gdzie wskazujemy najważniejsze rzeczy w danym temacie i wskazówki, jak w ogóle podejść do egzaminu maturalnego czy też egzaminu ósmoklasisty. 


IWK: Jasne, oczywiście, powiedziałeś, że przygotowania powinniśmy rozpocząć jak najwcześniej, co jest chyba dość jasne. Natomiast załóżmy, że już jesteśmy w klasie maturalnej, w trakcie września postanowiłem rozpocząć te przygotowania. Jak dużo razy w tygodniu, czy jak wiele czasu powinniśmy tygodniowo poświęcić na przygotowania Twoim zdaniem?

D. A.: To zależy tak naprawdę od postępu, jak to wygląda w Twoim liceum czy w Twoim technikum. A na dobrą sprawę, należy myśleć, że raz na tydzień, gdy zaczynamy taką naukę, wiadomo, że w ostatniej klasie jeszcze materiał trzeba przerobić, nie wszystko się wie. Natomiast my zaczynamy już w październiku, już w październiku zaczynamy kursy i stacjonarne i online. Powtarzamy te pierwsze tematy, które pojawiały się w pierwszych klasach, i sukcesywnie tydzień po tygodniu mamy spotkania, które pozwalają się przygotować. Wydaje mi się, że na początek jest to dobry sposób, żeby wyrobić sobie taką samodyscyplinę, żeby potem nie obudzić się w kwietniu i nie spędzać nad książką cały dzień. 


IWK: Jasne, teraz 100 dni do matury to raczej za mało czasu, żeby się prawidłowo przygotować do egzaminu. Zbliżając się powoli do końca naszego dzisiejszego spotkania, chciałem Ci zadać ostatnie pytanie. Czy jest jakaś specyficzna wskazówka, porada lub trik, o którym mówisz właśnie swoim kursantom podczas ich nauki? Być może to coś, co łatwiej im naukę lub pozwala uniknąć niektórych błędów, które można popełnić. 

D. A.: Przede wszystkim zalecam, żeby podczas przygotowań, podczas rozwiązywania zadań, robić sobie symulację takiej matury, czyli korzystać tylko z tych materiałów, które są na maturze, czyli karta wzorów, czarny długopis, bez ołówka, bo o tym też bardzo często wiele osób zapomina, i stare ceny narzucić jakiś reżim czasowy, czyli żeby podczas rozwiązywania w domowym zaciszu narzucić sobie ileś minut na jakieś zadanie, żeby móc je zrealizować, sprawdzić jak się człowiek czuje w czasie kluczowym, podczas egzaminu maturalnego z matematyki, i myślę, że nie tylko z matematyki. Jest odporność na stres i żeby nie dać się przytłoczyć przez jedno zadanie, które potem może nam zawalić cały arkusz. 


IWK: Jasne, rozumiem. Dzięki za odpowiedzi, teraz już wiemy, jak skutecznie się przygotować do matury oraz kiedy rozpocząć te przygotowania. Do zobaczenia następnym razem. 

D. A.: Dzięki, cześć.

Zapisz się do naszego newslettera, aby być na bieżąco z nowościami i wydaniami.

Subskrybując, zgadzasz się z naszą Polityką Prywatności i wyrażasz zgodę na otrzymywanie aktualizacji od naszej firmy.
Zapisz się do naszego newslettera, aby być na bieżąco z nowościami
i wydarzeniami.
Subskrybując, zgadzasz się z naszą Polityką Prywatności i wyrażasz zgodę na otrzymywanie aktualizacji od naszej firmy.
© 2024 Indeks w Kieszeni. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona przygotowana przez Zyskowni.pl