15.11.2022 Matura z polskiego – wywiad z Prowadzącą

Wywiad z prowadzącą kurs maturalny z języka polskiego
Dzisiaj rozmawiamy z Julią Trykoszko, jedną z prowadzących kurs maturalny przygotowujący do egzaminu z języka polskiego z Indeksem w Kieszeni.
Indeks w Kieszeni: Cześć! Dzięki, że zgodziłaś się na wywiad 😊 Może zaczniemy od tego, jak u Ciebie zaczęła się przygoda z językiem polskim? Dlaczego właśnie ta dziedzina?
Doświadczanie literatury było jednym z moich pierwszych przeżyć. Bardzo szybko nauczyłam się czytać i pisać, a sam język już w dzieciństwie jawił mi się jako fascynujące tworzywo, które zgłębiałam samodzielnie za pomocą tekstów. Dalsza droga edukacyjna – oparta na zainteresowaniu lekcjami języka polskiego – była formą zaspokajania mojej naturalnej potrzeby obcowania z literaturą.
IwK: A Ciebie co najbardziej interesuje w języku polskim?
Poezja oraz proza XX-wieczna różnych literatur. Interesuje mnie jednak również problematyka językoznawcza, np. gramatyka historyczna języka polskiego.
IwK: Czy od początku miałaś konkretne plany odnośnie studiów? Wiedziałaś na jaką uczelnię chcesz się wybrać?
Tak, w momencie, gdy moja przygoda z olimpiadą okazała się sukcesem, zdecydowałam się na studia na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
IwK: Jakie błędy najczęściej popełniają osoby, które polegają wyłącznie na zajęciach szkolnych w przygotowaniu do matury?
Przede wszystkim polegają na doświadczeniu jednej osoby, której celem nie zawsze jest przygotowanie stricte maturalne. Poza tym zajęcia szkolne wiążą się często z brakiem indywidualnego podejścia do ucznia, które jest tak ważne nie tylko w przypadku problemów z danym przedmiotem, ale również podczas starań o uzyskanie jak najwyższych wyników.
IwK: Czy uważasz, że matura z języka polskiego jest trudna na tle pozostałych przedmiotów?
Nie jest trudna, ale wymaga wkładu intelektualnego wykraczającego poza schematyczny, zero-jedynkowy klucz. Ponadto istotna jest tu szeroka wiedza kontekstowa. Aby zdać maturę z języka polskiego z zadowalającym wynikiem, należy poruszać się płynnie nie tylko w dziedzinie językoznawczo-literaturoznawczej, ale zgłębić również podstawy filozofii, antropologii czy historii.
IwK: Czy wiedza zdobyta podczas przygotowań do matury przydaje Ci się podczas studiów, przyszłej pracy zarobkowej?
Oczywiście. Ta wiedza dała mi poczucie spokoju podczas uczęszczania na wiele wykładów i konwersatoriów, które przekazywały wiedzę już mi znaną, lub też wielokrotnie bazowały na dobrze przyswojonych przeze mnie w liceum podstawach.
IwK: No dobrze, a co poza nauką? Jakie masz zainteresowania poza językiem polskim?
Przede wszystkim pasjonuję się filmem, fotografią oraz muzyką.
IwK: Co Twoim zdaniem zyskują podopieczni inicjatywy Indeksu w Kieszeni przygotowując się na kursie pod opieką Mentorów?
W mojej opinii najważniejsza jest możliwość bieżącego kontaktu z Mentorem i monitorowanie swojego postępu w sposób możliwie efektywny. Poza tym podopieczni zyskują dostęp do skrupulatnie tworzonych, stale udoskonalanych materiałów zgodnych z najnowszymi zmianami w programie maturalnym. To wszystko składa się na naprawdę skuteczny proces przygotowań, podczas którego można dążyć do bardzo wysokich wyników, które umożliwiają podjęcie wymarzonych studiów.
IwK: Wiele osób obawia się, że ciężko będzie im nauczyć się do matury z języka polskiego korzystając z e-learningu. Dlaczego Twoim zdaniem jest to możliwe?
Uważam, że e-learning to fantastyczna forma nauki. Jest maksymalnie zindywidualizowana i skupiona na procesie przygotowań danego ucznia, zapewniając jednocześnie stały kontakt z doświadczonym Mentorem. Ucząc się w ten sposób, zapewniamy sobie dyscyplinę i możliwość ciągłego sprawdzania i utrwalania nabytej wiedzy.