PROMOCJA na kursy trwa do 08/12! Do końca: --:--:--!

Kategorie

Kategorie

Matura z biologii nie taka straszna, jak ją malują - zakazane słowa i sformułowania

Najczęstsze błędy na maturze z biologii – zakazane sformułowania

Przygotowanie do egzaminu dojrzałości to nie tylko wiedza merytoryczna, ale również umiejętność unikania najczęstszych błędów na maturze z biologii, które mogą kosztować Cię cenne punkty. Wśród uczniów krążą historie o poprawnych merytorycznie odpowiedziach, które nie zostały uznane przez egzaminatora tylko dlatego, że użyto niewłaściwego terminu lub zbyt ogólnego sformułowania. Nic dziwnego – biologia wymaga precyzji, a klucz odpowiedzi bywa bezlitosny.

Najważniejsze informacje, których dowiesz się z tego artykułu:

  1. Na maturze z biologii punktowana jest precyzja językowa i poprawne nazewnictwo.
  2. Wiele błędów wynika z nieświadomego używania terminów potocznych zamiast biologicznych.
  3. Egzaminatorzy najczęściej obniżają punkty za błędy w: fizjologii, cytologii, biochemii, ekologii i genetyce.
  4. Jedno słowo potrafi zmienić znaczenie całej odpowiedzi i zaprzeczyć poprawnemu rozumowaniu.

Przygotowujesz się do egzaminu? Wszystkie najważniejsze informacje znajdziesz tutaj: https://indekswkieszeni.pl/przygotowanie-do-matury-z-biologii-informacje/


6 najczęstszych błędów na maturze z biologii – sprawdź, na co musisz uważać!


1. Utleniona może być woda, ale nie krew


Jednym z najczęstszych błędów na maturze z biologii jest określenie krwi bogatej w tlen słowem „utleniona”. To wyrażenie sugeruje zajście reakcji redoks, której hemoglobina nie przeprowadza. Właśnie dlatego poprawne są wyłącznie terminy:

  • krew utlenowana,
  • krew natlenowana.

Użycie błędnego określenia może sprawić, że egzaminator nie zaliczy odpowiedzi – nawet jeśli reszta jest poprawna merytorycznie.


bledy-na-maturze-z-biologii

Źródło: pixabay.com


2. Odporność czy oporność bakterii?


Mikroorganizmy nie posiadają układu odpornościowego (inaczej limfatycznego) i właśnie dlatego nie można powiedzieć, że posiadają odporność. Zamiast tego mówimy, że bakterie charakteryzują się opornością na metale ciężkie i antybiotyki (in. antybiotykoopornością). Uczniowie często piszą, że bakterie „mają odporność na antybiotyki” – to niepoprawne sformułowanie, ponieważ odporność dotyczy organizmów posiadających układ odpornościowy.

Poprawne sformułowania:

  • oporność bakterii,
  • antybiotykooporność,
  • oporność na metale ciężkie.

To jedno słowo – „odporność” zamiast „oporność” – jest typowym przykładem najczęstszego błędu na maturze z biologii, który egzaminator zauważa od razu.


3. Wirusy się namnażają, a nie rozmnażają


Wirusy nazywamy bezwzględnymi pasożytami organizmów, które same nie są organizmami. Oznacza to między innymi, że nie są w stanie przeprowadzać żadnych procesów metabolicznych ani tym bardziej przetrwać bez swojego gospodarza. Dzieje się tak, ponieważ nawet do „najprostszych” czynności muszą wykorzystać inny organizm. Mówimy, że wirusy się namnażają – to z jednostek budulcowych zainfekowanego gospodarza powstają wirusy potomne, podczas gdy termin „rozmnażanie” sugeruje, że z przynajmniej jednego organizmu rodzicielskiego tego samego gatunku powstaje organizm potomny.


4. Czy energia może „powstać”?


Otóż nie – zgodnie z zasadami termodynamiki nie istnieje wytwarzanie energii. Co w takim razie zachodzi, skoro nie jej powstawanie? Zmiana formy, w której energia jest magazynowana. Przykładowo: energia słoneczna docierająca do zasiedlających powierzchnię Ziemi roślin zostaje przekształcona w energię wiązań chemicznych (m.in. w cząsteczkach glukozy, w wyniku jasnej i ciemnej fazy fotosyntezy).

Dlatego potoczne sformułowanie „dochodzi do powstawania energii w postaci ATP” jest błędne i powinniśmy zastąpić je po prostu „wytwarzaniem ATP” lub „magazynowaniem energii w postaci ATP”. Swoją drogą pamiętajmy też, że ATP nie jest samą w sobie energią, ale jej nośnikiem.


5. Dwuwarstwa lipidowa a „podwójna błona”


Już na pierwszych lekcjach biologii rozszerzonej uczymy się o budowie komórki i związanych z tym zagadnieniem strukturach błoniastych. Błona komórkowa zbudowana jest z dwóch warstw fosfolipidów, pomiędzy którymi znajdują się białka oraz inne składniki budulcowe. Niektóre z organelli – nazywane autonomicznymi i półautonomicznymi – otoczone są zespołem dwóch takich błon. 

Gdy na maturze użyjemy sformułowania „podwójna błona fosfolipidowa”, egzaminator nie będzie wiedział, czy odnosimy się do pojedynczej błony fosfolipidowej złożonej z dwóch warstw, czy do budowy plastydów, mitochondriów lub jądra komórkowego. Dlatego ważne jest, aby w pierwszym przypadku pisać „dwuwarstwa lipidowa”, a w drugim „otoczone dwiema błonami”.


6. Enzymy a przebieg reakcji enzymatycznych


Enzymy, czyli inaczej biokatalizatory, to substancje umożliwiające zajście reakcji chemicznej pomimo braku sprzyjających warunków, takich jak wysoka temperatura lub odpowiednie ciśnienie. Dzięki swojej budowie przestrzennej są w stanie przyłączać substrat lub substraty do tzw. miejsca aktywnego, gdzie w wyniku rożnych operacji dochodzi do przekształcenia składników w produkty.

Ostatnim etapem reakcji jest odłączenie się gotowych produktów od miejsca aktywnego enzymu. Wówczas biokatalizatory mogą dalej przeprowadzać daną reakcję, pod warunkiem występowania substratów w środowisku. Oznacza to tyle, że enzym nie zużywa się w trakcie reakcji chemicznej. Stwierdzenie przeciwne jest błędne i na maturze skutkuje utratą cennych punktów. Enzymy nie stanowią ani substratów, ani produktów reakcji.

To warto zapamiętać!

  1. Enzym wiąże substrat w miejscu aktywnym.
  2. Powstaje kompleks enzym–substrat,
  3. Substrat przekształca się w produkt lub produkty,
  4. Produkt odłącza się od enzymu,
  5. Enzym nie zużywa się w trakcie reakcji i może brać udział w kolejnych cyklach,
  6. Enzym nie jest substratem ani produktem reakcji.

czego-nie-pisac-na-maturze-z-biologii

Źródło: pixabay.com


Inne najczęstsze błędy na maturze z biologii – nie myl tych pojęć!


Przeobrażenie i rozwój – to nie są synonimy


  • Przeobrażenie – przemiana jednej formy organizmu w drugą (zmiana stadium rozwojowego).
  • Rozwój – całokształt zmian zachodzących w życiu osobnika.

Sformułowania typu „rozwój zupełny i niezupełny” są błędne – mówimy o przeobrażeniu zupełnym i niezupełnym.


HIV i AIDS to dwa różne pojęcia


  • HIV – wirus ludzkiego niedoboru odporności.
  • AIDS – zespół nabytego niedoboru odporności (jednostka chorobowa).

Używanie tych nazw zamiennie jest błędem.


Rybosomy a jądro komórkowe


  • W jądrze powstają podjednostki rybosomów, a nie „gotowe rybosomy”.
  • Podjednostki są transportowane do cytoplazmy i dopiero tam łączą się w funkcjonalny rybosom (np. na szorstkiej siateczce śródplazmatycznej).

Mostki dwusiarczkowe/disiarczkowe, nie „siarczkowe” 


Poprawna nazwa wiązań stabilizujących strukturę białek to mostki disiarczkowe/dwusiarczkowe. Pominięcie informacji, że biorą w nich udział dwa atomy siarki, jest traktowane jako błąd.

Szukasz skutecznego przygotowania do matury? Sprawdź naszą ofertę kursu maturalnego z biologii!



FAQ – najczęściej zadawane pytania o błędy na maturze z biologii



Czy egzaminator zaliczy odpowiedź, jeśli jest poprawna merytorycznie, ale używam nieprecyzyjnych, potocznych słów?


Nie zawsze. Jeśli nieprecyzyjne słowo zmienia sens biologiczny (np. „rozmnażanie wirusów”, „odporność bakterii”), odpowiedź może zostać uznana za błędną.


Czy na maturze z biologii muszę znać poprawne nazwy typu „dwuwarstwa lipidowa” czy „mostki dwusiarczkowe”?


Tak. To właśnie w takich szczegółach kryją się najczęstsze błędy. Egzaminatorzy oczekują posługiwania się poprawną terminologią.


Co lepiej zrobić: napisać krócej, ale poprawnie, czy rozwinąć odpowiedź na kilka zdań?


Zdecydowanie lepiej napisać krócej i precyzyjnie, niż budować długie, niejasne wypowiedzi, w których łatwiej o niekonsekwencję lub błąd.


Jak skutecznie nauczyć się unikania najczęstszych błędów maturalnych z biologii?


Dobrym sposobem jest:

  • analiza arkuszy z poprzednich lat,
  • przegląd powtarzających się sformułowań z klucza,
  • zapoznanie się z listą najczęstszych błędów (taką jak ta) i świadome ich „odhaczanie” w swoich odpowiedziach.

Zapisz się do naszego newslettera, aby być na bieżąco z nowościami i wydaniami.

Subskrybując, zgadzasz się z naszą Polityką Prywatności i wyrażasz zgodę na otrzymywanie aktualizacji od naszej firmy.
Zapisz się do naszego newslettera, aby być na bieżąco z nowościami
i wydarzeniami.
Newsletter
Subskrybując, zgadzasz się z naszą Polityką Prywatności i wyrażasz zgodę na otrzymywanie aktualizacji od naszej firmy.
© 2025 Indeks w Kieszeni. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona przygotowana przez Zyskowni.pl