Indeks w Kieszeni

Kategorie

Kategorie

Jak wyglądała 5. edycja Olimpiady Historycznej Juniorów?

Podsumowanie 5. edycji Olimpiady Historycznej Juniorów

5. edycja Olimpiady Historycznej Juniorów, znana również jako Olimpiada Historyczna dla szkół podstawowych, dobiegła końca, a my poznaliśmy już nazwiska wszystkich czterdziestu siedmiu laureatów! To doskonała okazja, by przyjrzeć się tegorocznej edycji i tematyce, którą Komitet Główny postanowił uczcić pierwszy, półokrągły jubileusz tego prestiżowego konkursu. Ty również jesteś miłośnikiem historii i chcesz spróbować swoich sił w następnej edycji konkursu? Sprawdź naszą ofertę kursów i bądź przygotowany na każdy typ zadań!


5. edycja Olimpiady Historycznej Juniorów - wszystko, co musisz wiedzieć!

Źródło: www.pexels.com


Zadania na etapie szkolnym


Z naszych rozmów z uczestnikami wynika, że tegoroczny etap szkolny nie został przez nich odebrany jako szczególnie wymagający. Oczywiście, jak zawsze wiele zależy od przygotowania. Wszystkie pytania są łatwe, jeśli jest się dobrze przygotowanym, a trudne jeśli potrzeba jeszcze nadrobienia braków w wiedzy. Mimo wszystko nawet wiek XX, nierzadko oceniany jako szczególnie trudny, nie powinien sprawić dużych problemów. Zagadnienia z tego okresu często stanowią wyzwanie dla uczniów, ponieważ wielu z nich nie miało jeszcze okazji przerobić tego zakresu materiału na lekcjach historii. Jedno z zadań wymagało zaledwie rozpoznania i nazwania zimnej wojny oraz „żelaznej kurtyny”. Drugie zadanie natomiast wymagało poprawnego odczytania tabeli i skojarzenia, że Błękitna Armia Hallera została uformowana we Francji. Dla Olimpijczyków przygotowujących się z wyprzedzeniem nie powinny być to zadania wymagające.


Temat wypracowania


Wielu uczestników z pewnością niecierpliwie wyczekiwało, który z trzech tematów wypracowań, wskazanych na stronie internetowej, wybierze ostatecznie Komitet Główny. Przypomnijmy, że w Olimpiadzie Juniorów, w przeciwieństwie do „licealnej”, nie ma możliwości samodzielnego wyboru tematu wypracowania. Jest on narzucany z góry. Jak się okazało, w tym roku Komitet Główny wybrał okoliczności powstania i działalności Komisji Edukacji Narodowej (KEN). Uważamy, że to trafiony wybór! KEN była instytucją niezwykłą na skalę Europy, z bardzo ciekawą historią, a jej powstanie wiązało się ze złożonym splotem wydarzeń. Takie wypracowanie dawało szansę wykazać się nie tylko wiedzą faktograficzną, ale i zdolnością łączenia historii politycznej ze społeczno-gospodarczą oraz z historią kultury i idei.

Temat był też sam w sobie szerszy, niż może wydawać się na pierwszy rzut oka. Dawał szansę wyczerpująco odwołać się do m.in. kształtowania się polskiego oświecenia, okoliczności I rozbioru czy do kasaty zakonu jezuitów wraz z tłem tej kontrowersyjnej decyzji papieża. Ocena działalności Komisji wymagała z kolei sięgnięcia do m.in. dziejów sejmu czteroletniego. Ambitni Olimpijczycy mogli też spróbować porównać dorobek KEN z projektami państwowej edukacji realizowanymi w innych krajach Europy, takich jak Prusy i Austria. Takie porównanie na etapie szkolnym zapewne pozytywnie zaskoczyłoby egzaminatorów.


5. edycja Olimpiady Historycznej Juniorów - najważniejsze zagadnienia

Źródło: www.pexels.com


5. edycja Olimpiady Historycznej Juniorów – etap okręgowy


Etap okręgowy Olimpiady Historycznej Juniorów jest zawsze szczególnym wyzwaniem i towarzyszą mu bardzo duże emocje. To pierwszy i tak naprawdę jedyny moment konkursu, w którym uczestnicy rywalizują ze sobą bezpośrednio o bardzo ograniczoną pulę miejsc. Każdy okręg deleguje zaledwie czterech lub sześciu najlepszych uczestników do finału. Nowość na tym etapie stanowi egzamin ustny dający szansę pewnej specjalizacji. Każdy uczestnik ma prawo wybrać interesujące go zagadnienie z pięciu opublikowanych na stronie. W tym roku były to:

1. Wierzenia religijne starożytnych Greków i Rzymian – podobieństwa i różnice.
2. Zakon krzyżacki wobec Polski i Litwy w XV wieku.
3. Przyczyny upadku Rzeczypospolitej w XVIII wieku.
4. Jak zmieniło się życie Europejczyków w XIX wieku?
5. Polskie państwo podziemne – organizacja, formy działalności i znaczenie.

Tematy były więc bardzo różnorodne. Należy pamiętać, że w przypadku egzaminów ustnych – w przeciwieństwie do wypracowań pisemnych – zagadnienie szerokie nie oznacza łatwiejszego. Pytania komisji będą w nim zapewne mniej szczegółowe, jednak również mniej przewidywalne. Właśnie w związku z tym temat czwarty był znacznie trudniejszy, niż mogło wydawać się na pierwszy rzut oka. Co ciekawe, temat nowożytniczy częściowo pokrywał się z wypracowaniem z etapu szkolnego. W praktyce uczestnicy mieli szansę odwołać się w nim do podobnych procesów i wydarzeń, co opisując genezę i znaczenie KEN. Pytanie o przyczyny rozbiorów Polski pojawiło się też już w jednym z zadań testowych. Prawdę mówiąc, te powtórzenia nieco nas zaskoczyły, choć spodziewaliśmy się, że w tym roku problematyka sejmu rozbiorowego i upadku Rzeczypospolitej będzie eksploatowana. Polskie Towarzystwo Historyczna niewątpliwie uhonorowało w ten sposób okrągłą, 250. rocznicę tego sejmu. Należy zaznaczyć, że to właśnie na nim powołano do życia KEN.


5. edycja Olimpiady Historycznej Juniorów - zadania

Źródło: www.pexels.com


5. edycja Olimpiady Historycznej Juniorów – etap finałowy


Unikalnym aspektem wielkiego finału Olimpiady Juniorów jest podporządkowanie całej jego części pisemnej jednemu tematowi przewodniemu, do którego uczestnicy muszą się bardzo dobrze przygotować. Co więcej, pytania testowe są często bardzo szczegółowe. W tym roku Komitet Główny postanowił uczcić stulecie polskiego złotego i zaproponował temat „Dzieje pieniądza na ziemiach polskich”. Był on bardzo przekrojowy, obejmował wszystkie epoki historyczne. Nieprzypadkowo użyto wyrażenia „na ziemiach polskich”, a nie „w Polsce”, co pozwoliło rozpocząć test pytaniem o antyczny szlak bursztynowy i stopniowo dojść aż do czasów współczesnych. Zagadnienie historii pieniądza oceniamy jako stosunkowo trudne, gdyż często pomijane jest na lekcjach w szkole.

Na kursach Indeksu w Kieszeni przywiązujemy dużą wagę do kwestii gospodarczych, wiedząc że łatwo je wykorzystać w wielu wypracowaniach i wypowiedziach ustnych. Finaliści musieli zmierzyć się z pytaniami m.in. o tak zwane płacidła, grosz krakowski, renesansowe talary czy złotego w okresie PRL. Duża część zadań wymagała analizy wyglądu i symboliki poszczególnych banknotów i monet. W sumie oceniamy, że część zadań była naprawdę wymagająca. Tym większe gratulacje należą się uczestnikom finału, z których większość zdobyła w tym roku tytuł laureata! Tym samym, podobnie jak w ostatnich latach, okazało się, że paradoksalnie największym wyzwaniem jest nie sam finał, ale etap okręgowy. Bezpośrednia rywalizacja o niewielką pulę miejsc powoduje na nim szczególnie drastyczny „przesiew” Olimpijczyków. Wszystkim laureatom i finalistom serdecznie gratulujemy i życzymy powodzenia w dalszej przygodzie z historią! Jeżeli Ty również chcesz dołączyć do tego grona, to nie czekaj dłużej i już teraz sprawdź naszą ofertę kursów!

Zapisz się do naszego newslettera, aby być na bieżąco z nowościami i wydaniami.

Subskrybując, zgadzasz się z naszą Polityką Prywatności i wyrażasz zgodę na otrzymywanie aktualizacji od naszej firmy.
Zapisz się do naszego newslettera, aby być na bieżąco z nowościami
i wydarzeniami.
Subskrybując, zgadzasz się z naszą Polityką Prywatności i wyrażasz zgodę na otrzymywanie aktualizacji od naszej firmy.
© 2024 Indeks w Kieszeni. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona przygotowana przez Zyskowni.pl