Tegoroczne egzaminy dojrzałości, w tym matura 2024 z matematyki, są już za nami! W tym roku arkusze zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym miały nową formułę obowiązującą od 2023 roku. Była to zatem druga matura w takiej formie. Z pewnością warto przyjrzeć się temu, czego od tegorocznych maturzystów oczekiwała Centralna Komisja Egzaminacyjna.
Do matury z matematyki na poziomie podstawowym musi podejść każdy uczeń chcący uzyskać świadectwo dojrzałości, czego warunkiem jest zdobycie wyniki minimum 30% z tego egzaminu. Dobra znajomość podstaw matematyki, które są weryfikowane w trakcie jego trwania, pomagają w codziennym, dalszym życiu. Przystępujesz do matury za rok i zależy Ci na dobrym wyniku? Nie czekaj dłużej i już dziś zapoznaj się z naszą ofertą kursów!
Źródło: www.pexels.com
Ostatni egzamin dojrzałości na obu poziomach charakteryzował się ograniczonym zakresem materiału, który musiała opanować osoba do niego podchodząca. Było to związane z wydarzeniami ostatnich lat, głównie wprowadzeniem nauki zdalnej podczas pandemii. Na maturze nie było zadań między innymi z trudniejszych zagadnień z prawdopodobieństwa czy brył obrotowych.
Od 2023 roku na maturze podstawowej z matematyki budowa arkusza zmieniła postać z dawnej, zawierającej ponad 20 zadań zamkniętych jednokrotnej odpowiedzi ABCD i kilku zadań otwartych na nową, gdzie zadania zamknięte jednokrotnej odpowiedzi, prawda/fałsz oraz typu uzupełnij luki przeplatają się z krótkimi zadaniami otwartymi.
W maturze na poziomie rozszerzonym zrezygnowano z zadań zamkniętych. Cały arkusz składa się tylko z zadań otwartych. Warto jednak zaznaczyć, że część z nich jest połączona dzieląc jedno duże zadanie na kilka mniejszych. Można zdobyć za nie punkty niezależnie od rozwiązania pozostałych części.
Jednak dla przyszłych maturzystów ważne jest również pytanie co będzie na maturze w 2025 roku? Z pewnością nie będzie ona miała tego samego kształtu co przez dwa ostatnie lata. Dzieje się tak z uwagi na to, że aneksy do informatorów maturalnych, przygotowane w związku z pandemią koronawirusa, tracą właśnie ważność. Jednocześnie wiadomo, że Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad korektą obowiązującego programu nauczania, co przełoży się na pewne udogodnienia na egzaminie. Szczegóły poznamy dopiero wkrótce, jednak możesz mieć pewność, że kurs Indeksu w Kieszeni zostanie do nich w pełni dostosowany.
Źródło: www.pexels.com
Tegoroczna matura z matematyki na poziomie podstawowym na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo podobna do egzaminów z lat poprzednich. Mowa tutaj zarówno o poziomie trudności, jak i przekroju zagadnień. Można w niej spotkać zadania z potęg, nierówności, prostych, planimetrii czy statystyki. Arkusz sprawdza również umiejętność wykorzystania wzorów skróconego mnożenia, obliczania ciągów i znajomość funkcji kwadratowej.
Jednak matura ta zawierała również kilka zadań, na które warto zwrócić uwagę. Pierwszym takim zestawem zagadnień są dwa zadania o wielomianach. Jedno z nich to zadanie typu prawda/fałsz, sprawdzające wyliczenie wartości wielomianu w danym punkcie oraz mnożenie wielomianów. Drugie natomiast sprawdza umiejętność znajdowania miejsc zerowych wielomianu. Najwygodniejszą metodą rozwiązania tego zadania wydaje się grupowanie wyrazów wielomianu.
Ciekawe było również zadanie z funkcji kwadratowej, które miało aż cztery niezależne podpunkty, za które można było zdobyć 5 punktów. Znajomość jednego działu, czyli funkcji kwadratowej, mogła zapewnić 10% z tegorocznego egzaminu. Interesujące jest również zadanie odnośnie graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego. Egzaminatorzy postanowili zapytać o kąt nachylenia najdłuższej przekątnej graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego do płaszczyzny podstawy. Zadanie to wskazuje, że warto nawet na poziomie podstawowym przeanalizować różne kąty, a także przekroje jakie możemy znaleźć w różnych bryłach.
Zaskakujące mogło być też ostatnie zadanie, czyli optymalizacja na poziomie podstawowym! Najczęściej zagadnienie to w trudniejszej wersji pojawiało się tylko na poziomie rozszerzonym. Tym razem uczniowie mieli możliwość zdobycia kolejnych 8% za wykorzystanie funkcji kwadratowej. Więcej o optymalizacji na maturze możesz przeczytać pod linkiem: Optymalizacja IwK.
Źródło: www.pexels.com
Poziom rozszerzony również nie obył się bez niespodzianek. Oczywiście wiele zadań było podobnych, do tych które można było spotkać we wcześniejszych latach. Należały do nich zadania z logarytmów, funkcji kwadratowej, stycznej lub ciągów, jednak kilka zagadnień zaskoczyło.
Maturzyści już na pierwszym zadaniu mogli szeroko otworzyć oczy i zastanowić się, czy to matura z matematyki czy z fizyki. Zadanie o temperaturze kawy mogło podnieść ciśnienie. Natomiast po dokładnym przeczytaniu okazuje się, że jest to w miarę prosty problem do rozwiązania, jak na maturę rozszerzoną. Jednak dla osób nieprzepadających za fizyką mogło być to nieprzyjemne doświadczenie. W tym roku po raz kolejny wystąpił również schemat Bernoulliego. Warto zaznaczyć, że odkąd pojawił się w podstawie programowej, to na maturze jest zawsze!
Po raz kolejny problem mogły sprawić zadania z planimetrii, szczególnie dowód geometryczny. Warto przeanalizować rozwiązania udostępnione przez CKE, które zawierają aż 10 sposobów jego rozwiązania! Pokazuje to, jak wiele metod rozwiązania tego samego zadania można wymyślić. Jedno zadania, a zastosować można w nim twierdzenie sinusów, cosinusów, podobieństwo figur, trygonometrię, czy wiedzę o zależnościach między okręgami i figurami. Analogicznie zadanie obliczeniowe z trygonometrii również można było rozwiązać na wiele sposobów. W rozwiązaniach CKE jest ich dziewięć. Planimetria często sprawia trudności. Jednak jeśli dobrze opanujesz wzory i zasady na prostych przykładach możesz nauczyć się ich wykorzystywania w trudniejszych zadaniach. Między innymi tego uczymy się wspólnie na naszych zajęciach w Indeksie w Kieszeni!
Ukłonem w stronę maturzystów wydaje się zadanie optymalizujące. Tym razem podzielone było na dwie części, które można było zrobić niezależnie. Dzięki temu nawet jeśli zdający nie poradził sobie z przekształceniem wzoru funkcji na pole powierzchni całkowitej graniastosłupa, to w drugiej części miał podaną ostateczną postać tego wzoru, dla którego należało znaleźć minimum w określonej w treści dziedzinie.
Źródło: www.pexels.com
Z jednej strony kolejne odsłony egzaminu maturalnego mogą okazać się trudniejsze niż dotychczasowe z uwagi na koniec obowiązywania dostosowań związanych z pandemią koronawirusa. Z drugiej, nie zostaną w pełni wcielone w życie wymagania pierwotnie przewidziane w ramach ostatniej reformy maturalnej, które dość powszechnie krytykowano jako zbyt rozbudowane i przekraczające możliwości nawet zdolnych uczniów.
O szczegółach planowanych zmian dowiemy się w przeciągu najbliższych tygodni, wówczas też będzie możliwe ustosunkowanie się do nich. Już teraz jednak możemy zapewnić, że kursy prowadzone przez Indeks w Kieszeni zostaną w pełni dostosowane do zakresu materiału, którego będzie oczekiwać CKE od zdających w roku szkolnym 2024/25. Nie zastanawiaj się dłużej – skorzystaj z naszej oferty!
Strona przygotowana przez Zyskowni.pl