Z pewnością każdy ósmoklasista w swojej karierze matematycznej spotkał się z wyzwaniem polegającym na obliczeniu prędkości pojazdu, gęstości substancji czy objętości bryły. Czasami takie zadania stanowią nie lada wyzwanie, dlatego w tym poście zdradzimy parę sztuczek, które mogą ułatwić podanie prawidłowej odpowiedzi na egzaminie ósmoklasisty z matematyki!
Metoda ta świetnie się sprawdza przy obliczaniu gęstości lub prędkości oraz ich składowych.
Wzór na gęstość (d) ma postać: d = m/V, gdzie m oznacza masę, a V objętość. Używając trójkąta, zapisalibyśmy to w następującej postaci:
Zauważ, że skoro m jest w liczniku ułamka, to jest zapisany wyżej niż pozostałe parametry.
Zasady są proste:
1. Zasłaniamy parametr, który chcemy wyliczyć.
2. Pozostałe parametry zapisujemy po drugiej stronie równania, z zachowaniem poziomów obecnych w trójkącie:
Przykład:
Gdybyśmy chcieli wyliczyć masę na podstawie podanej objętości i gęstości, to wystarczy, że zasłonimy w tym trójkącie masę. Zostanie nam wtedy d i V na tym samym poziomie trójkąta:
Co oznacza, że wzór na masę to m = d*V
Uwaga! Bardzo istotne jest oczywiście zachowanie zgodnych jednostek, co oznacza, że jeśli podana jednostka gęstości to g/cm3 , to zależy nam na tym, żeby masa była w gramach i objętość w cm3 !
Analogicznie możemy postąpić ze wzorem na prędkość: V = s/t, gdzie:
Możemy przedstawić ten wzór za pomocą trójkąta:
W tym momencie spróbujcie samodzielnie wyznaczyć wzór na czas, korzystając z trójkąta.
Jest to bardzo przydatny manewr, który pomaga wyznaczyć wzór skomplikowanych parametrów, takich jak wcześniej wspomniane gęstość i prędkość, patrząc jedynie na rozlokowanie jednostek.
Przykład:
Wiemy, że typową jednostką prędkości są km/h. Kilometry są jednostką drogi (s), natomiast h, czyli godziny, są jednostką czasu (t), zatem skoro dzielimy kilometry przez godziny, to w takim razie, żeby otrzymać wzór na prędkość, musimy podzielić drogę przez czas, zatem:
V = s/t
No dobrze, jak jesteśmy w temacie jednostki km/h, to przypomnijmy sobie, w jaki sposób możemy sprawnie przekształcić km/h na m/s.
1km = 1000 m
1 h = 60 min = 60*60 s = 3600 s
km/h = 1000m/60min = 1000m/(60*60 s) = 1000/3600*m/s = 10/36 m/s
Zatem:
1 m/s = 3,6 km/h
co oznacza, że:
25 m/s = 3,6 * 25 km/h = 90 km/h
Tutaj znowu najprościej posłużyć się jednostkami danych parametrów.
Jak już dobrze wiemy, jednostką pola są np. cm2 , natomiast objętości cm3. Analogiczne wykładniki potęg, które zastosujemy we wzorach mają postać:
Pamiętajcie, że najważniejszą zasadą jest zachowanie prawidłowych jednostek, aby sprawnie poruszać się między poszczególnymi parametrami. Trzymamy za Was kciuki na egzaminie ósmoklasisty, powodzenia!
Nie zwlekaj — dołącz do naszych kursów i rozpocznij kompleksowe przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty z Indeksem w Kieszeni!
Strona przygotowana przez Zyskowni.pl