6. Olimpiada Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych dobiegła końca, więc nadszedł czas na to, aby przypomnieć sobie jej poszczególne etapy i dokonać podsumowania. Przeczytaj nasz wpis i sprawdź, z czym w ostatnim roku musieli się zmierzyć Olimpijczycy!
Najważniejsze informacje, których dowiesz się z tego artykułu:
Młodsza siostra licealnej Olimpiady polonistycznej to wciąż młoda inicjatywa, jednak z roku na rok zyskuje coraz szersze uznanie w środowisku uczniowskim i nauczycielskim. Wpływa to na jej prestiżowość, której odzwierciedleniem jest regularnie rosnąca liczba uczestników, co z kolei przekłada się na rosnący poziom zmagań.
Organizatorzy nie zdecydowali się na żadne szerzej zakrojone zmiany, co dowodzi zresztą słuszności założeń, na których oparto tę Olimpiadę od samego początku. Ich największymi zaletami niezmienne pozostaje położenie nacisku na wnikliwą lekturę oraz zachęcanie do przedstawiania nieoczywistych, intrygujących i nieszablonowych interpretacji poszczególnych dzieł.
Chcesz dobrze przygotować się do Olimpiady? Sprawdź, jak dokładnie wyglądają jej poszczególne etapy!
Źródło: www.unsplash.com
Na pierwszym etapie zmagań, jak co roku, uczniowie otrzymali listę dziesięciu utworów literackich, podzielonych po równo między dwa zagadnienia. Prezentowała się ona następująco:
Olimpijczycy mieli więc do wyboru dwa zagadnienia znacząco się od siebie różniące. Temat dotyczący literackich biografii był nietypowy z tego względu, że przewidziane do niego lektury nie stanowiły utworów literackich, lecz teksty biograficzne, o charakterze w większości popularnonaukowym. Osoby, które zdecydowały się na to zagadnienie, musiały wykazać się dobrą pamięcią. Równie ważne było względnie wysokie zrozumienie dla specyfiki tekstów biograficznych, balansujących na granicy między prawdą a fikcją literacką.
Drugi temat, podobnie jak i pierwszy, wywodził się z aktualnie popularnych w badaniach literaturoznawczych tematów rozważań. W duchu zwrotu ekokrytycznego współcześnie poświęca się wiele uwagi reprezentacjom roślin, zwierząt, całego nieludzkiego świata ożywionego i nieożywionego w różnych tekstach literackich. Komitet Główny chciał zachęcić uczniów do podobnych refleksji, podsuwając im teksty zarówno epickie, jak i dramatyczne, a także eseistyczne.
Źródło: www.unsplash.com
Jak co roku, uczniowie w ramach etapu okręgowego musieli w pierwszej kolejności napisać wypracowanie na jeden spośród zaproponowanych tematów. Dopasowane były one do listy lektur zaproponowanej jeszcze przed pierwszym etapem:
Właściwie każdy spośród powyższych tematów pozwalał na odniesienie się do lektur proponowanych zarówno w ramach pierwszego, jak i drugiego zagadnienia. Najsilniej związany z wątkiem biografistycznym był z pewnością temat czwarty. Do sposobów przedstawiania zwierząt w literaturze najmocniej nawiązywał temat drugi.
Test językowy na etapie okręgowym utrzymany był w konwencji, jaka występowała też w poprzednich latach. Nie zabrakło zadań z budowy wyrazów i składni, sprawdzających umiejętność odmiany trudnych nazw własnych, jak również zawsze sprawiających problemy imiesłowów czy wymagających rozbiorów logicznych zdania, które nieraz spędzają uczniom sen z powiek.
W ramach części ustnej uczestnicy Olimpiady mieli za zadanie odczytać wylosowany wiersz, zachowując zasady sztuki wymowy, a następnie poddać go interpretacji, której sprzyjać miała rozmowa z komisją olimpijską. W puli wierszy nie zabrakło autorów z odległej przeszłości. Ignacy Krasicki czy Teofil Lenartowicz, ale też tych całkiem współczesnych, pośród których należy wymienić Wisławę Szymborską, Jana Twardowskiego i Ewę Lipską. Szczególnie sięgnięcie po lirykę Lenartowicza, dziewiętnastowiecznego „lirnika mazowieckiego”, piewcy kultury ludowej oraz ludowego sposobu ujmowania rzeczywistości, mogło wzbudzić zaskoczenie uczniów, bo postać ta jest właściwie nieobecna na lekcjach języka polskiego w szkole.
Źródło: www.unsplash.com
Zmagania finałowe, jak co roku, stały na wysokim poziomie. Najpierw uczniowie musieli przygotować w wyznaczonym czasie wypracowanie na jeden z zaproponowanych tematów, odwołując się nie tylko do lektur wskazanych wcześniej przez Komitet Główny, ale też własnych doświadczeń czytelniczych.
Sporo wiedzy oraz umiejętności logicznego myślenia wymagał też test językowy, sprawdzający już nie tylko poziom opanowania wiedzy szkolnej, ale też odwołujący się do spostrzegawczości, pomysłowości, a nieraz też intuicji językowej. Jego rozwiązywanie wymagało już nie tylko czysto rzemieślniczego kunsztu, ale również pewnej dozy artyzmu.
Te osoby, które przeszły do części ustnej, musiały wybrać i opracować jedno spośród proponowanych przez Komitet Główny zagadnień. Dzięki ich różnorodności tematycznej i czasowej każdy mógł pośród nich znaleźć coś dla siebie. Tematy obejmowały twórczość autorów od czasów staropolskich i oświeceniowych aż po współczesność.
6. Olimpiada Literatury i Języka Polskiego dla SP stanowiła nie lada wyzwanie intelektualne, ale mogła się stać fascynującą przygodą. Nie należy też zapominać o konkretnych korzyściach płynących z odniesienia w niej sukcesu. Najważniejszymi z nich jest zwolnienie z egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego, a także uzyskanie ułatwionego wstępu do najbardziej prestiżowych liceów.
Choć jak dotąd kształt Olimpiady nie ulegał większym zmianom, to na nowy rok szkolny zapowiedziano istotne zmiany w regulaminie. Chcesz pozostać z nimi na bieżąco i skutecznie przygotować się do konkursu? Zapisz się na nasz kurs przygotowujący do Olimpiady dla Szkół Podstawowych!
Strona przygotowana przez Zyskowni.pl