Wywiad z Prowadzącym kurs maturalny z chemii
Dzisiaj rozmawiamy z Adrianem Macionem, finalistą 46. Olimpiady Biologicznej, Prezesem Koła Naukowego Biologii Molekularnej Uniwersytetu Warszawskiego, Redaktorem Naczelnym Studenckiego Czasopisma Naukowego Eureka! oraz Członkiem Zwyczajnym Warszawskiego Stowarzyszenia Biotechnologicznego Symbioza.
Indeks w Kieszeni: Cześć! Dzięki, że zgodziłeś się na wywiad Może zaczniemy od tego, jak u Ciebie zaczęła się przygoda z chemią? Dlaczego właśnie ta dziedzina?
Adrian Macion – Zawsze fascynowały mnie nauki ścisłe. Wychowałem się na filmach i serialach science-fiction, a z tatą godzinami oglądałem programy popularnonaukowe na Discovery.
IwK: A Ciebie co najbardziej interesuje w chemii?
– Jej wszechobecność w otaczającym nas świecie. Zdecydowana większość zjawisk towarzyszących nam każdego dnia to reakcje chemiczne lub ich bezpośrednie skutki. Zrozumienie chemii pozwala nam zrozumieć cały świat – dzięki temu jest niezwykle romantyczną dziedziną.
IwK: Czy od początku miałeś konkretne plany odnośnie studiów? Wiedziałeś, na jaką uczelnię chcesz się wybrać?
– W pierwszych latach liceum planowałem studia medyczne, jednak im więcej wiedzy zdobywałem, tym bardziej chciałem się uczyć i odkrywać świat zupełnie nowymi metodami – na własną rękę. Mam charakter łowcy przygód i właśnie tego poszukuję w nauce. Dlatego zdecydowałem się na karierę badawczą w zakresie biologii molekularnej i biochemii. Nie ma większej przygody niż bycie naukowcem!
IwK: A jak wyglądała Twoja nauka do matury?
– Przede wszystkim postawiłem na pracę indywidualną – wiedziałem, że szkoła nie zapewni mi wszystkiego, czego potrzebuję. Klasy liczą kilkadziesiąt osób i materiał oraz podejście nauczyciela musi być po równo rozłożone na wszystkich uczniów.
IwK: Co uważasz, że zadecydowało o tym, że udało Ci się uzyskać wysoki wynik?
– Przerabianie ogromnej liczby zadań i pozytywne podejście – nauka mnie interesowała i czerpałem z niej bardzo dużo przyjemności!
IwK: Jakie błędy najczęściej popełniają osoby, które polegają wyłącznie na zajęciach szkolnych w przygotowaniu do matury?
– Przerabiają materiał w niezwykle chaotyczny sposób. Bez planu na konkretne działy, chwytają się z każdym kolejnym tygodniem coraz to nowszego tematu bez refleksji na temat powiązań między nimi.
IwK: Czy uważasz, że matura z chemii jest trudna na tle pozostałych przedmiotów?
– Nie można tego nigdy porównywać. Każda matura jest inna i specyficzna. Chemia łączy w sobie podejście do matury z matematyki, fizyki i biologii, dzięki czemu z jednej strony może wydawać się trochę trudniejsza niż pozostałe, ale również bardzo uniwersalna. Dzięki temu nauka chemii pozwala znacznie lepiej zrozumieć inne dziedziny ścisłe i przyrodnicze.
IwK: Czy wiedza zdobyta podczas przygotowań do matury przydaje Ci się podczas studiów, przyszłej pracy zarobkowej?
– Zdecydowanie tak. Umiejętności miękkie, przede wszystkim planowanie nauki, przećwiczenie technik notowania i wytrenowanie mózgu przydaje się przez kolejne lata.
IwK: No dobrze, a co poza nauką? Jakie masz zainteresowania poza chemią?
– Literatura SciFi – czytam i sam piszę. Poza tym sztuka – w głębi serca czuję się w dużej mierze artystą. Do tego podróże, które pozwalają mi poznawać świat wszystkimi zmysłami!
IwK: Co Twoim zdaniem zyskują podopieczni inicjatywy Indeksu w Kieszeni przygotowując się na kursie pod opieką Mentorów?
– Doświadczenie personelu pozwala na wykorzystanie metod, które sprawdzały się wielokrotnie. Stały kontakt uczeń-prowadzący sprawia, że kurs jest dynamiczny i dostosowywany do indywidualnych wymagań podopiecznego.
IwK: Wiele osób obawia się, że ciężko będzie im nauczyć się do matury z chemii korzystając z e-learningu. Dlaczego Twoim zdaniem jest to możliwe?
– Połowa sukcesu to chęć jego odniesienia. Reszta to już tylko trochę nauki i czasu poświęconego na przerabianie zadań.