PROMOCJA na kursy trwa do 10/04! Do końca: --:--:--!

Kategorie

Kategorie

Matura z biologii nie taka straszna, jak ją malują - zakazane słowa i sformułowania

Matura z biologii nie taka straszna, jak ją malują – zakazane słowa i sformułowania

Każdy z licealistów przygotowujących się do matury z biologii dobrze wie, jak istotna jest umiejętność „wstrzelenia się” w klucz odpowiedzi podczas tego egzaminu. W klasach biologiczno-chemicznych krążą wręcz legendy dotyczące absurdalnych sytuacji, w których odpowiedzi maturzystów nie zostały uznane. Jak zapewnić sobie powodzenie na maturze, na co zwrócić uwagę i czego się wystrzegać? Wszystkiego dowiesz się poniżej!

Po lekturze artykułu sprawdź ofertę kompleksowego przygotowania do matury z biologii w ramach Indeksu w Kieszeni! Mamy ponad 10 lat doświadczenia na rynku edukacyjnym – z nami matura z biologii niestraszna!

Drewniany ludzik z tabliczką ze znakiem zakazu

Źródło: pixaby.com
 

Utleniona może być woda, ale nie krew

Obraz przedstawia podróżujące czerwone krwinki

Źródło: pixaby.com

Podczas zmagań z układem oddechowym i krwionośnym pojawia się problem: jak za pomocą jednego przymiotnika opisać krew dostarczającą tlen do komórek i tkanek ciała. Utleniona? Utlenowana? Natlenowana? Poprawne są dwa ostatnie warianty. Przymiotnik „utleniona” wskazuje na zachodzenie reakcji chemicznej redoks (inaczej reakcji utleniania i redukcji), tymczasem hemoglobina nie przyłącza tlenu w ten sposób. Dlatego mówimy, że dużym krwioobiegiem transportowana jest krew utlenowana/natlenowana.

Czy bakterie mają układ limfatyczny? Skąd ich o(d)porność?

Podróżujące grono bakterii

Źródło: pixaby.com

Oczywiście, że nie! Mikroorganizmy nie posiadają układu odpornościowego (inaczej limfatycznego) i właśnie dlatego nie można powiedzieć, że posiadają odporność. Zamiast tego mówimy, że bakterie charakteryzują się opornością na metale ciężkie i antybiotyki (in. antybiotykoopornością).

Jak powstają wirusy potomne? Czy wszystkie osobniki się rozmnażają?‍‍‍

 ‍‍‍‍

Grupa ludzi obrazująca proces rozmnażania

Źródło: pixaby.com

Wirusy nazywamy bezwzględnymi pasożytami organizmów, które same nie są organizmami. Oznacza to między innymi, że nie są w stanie przeprowadzać żadnych procesów metabolicznych ani tym bardziej przetrwać bez swojego gospodarza. Dzieje się tak, ponieważ nawet do „najprostszych” czynności muszą wykorzystać inny organizm, mówimy, że wirusy się namnażają. To z jednostek budulcowych zainfekowanego gospodarza powstają wirusy potomne, podczas gdy termin „rozmnażanie” sugeruje, że z przynajmniej jednego organizmu rodzicielskiego tego samego gatunku powstaje organizm potomny.

Czy energia ma szansę powstać?

Rośliny pobierające energię

Źródło: pixaby.com

Otóż nie – zgodnie z zasadami termodynamiki nie istnieje wytwarzanie energii. Co w takim razie zachodzi, skoro nie jej powstawanie? Zmiana formy, w której energia jest magazynowana. Przykładowo: energia słoneczna docierająca do zasiedlających powierzchnię Ziemi roślin zostaje przekształcona w energię wiązań chemicznych (m.in. w cząsteczkach glukozy, w wyniku jasnej i ciemnej fazy fotosyntezy).

Dlatego potoczne sformułowanie „dochodzi do powstawania energii w postaci ATP” jest błędne i powinniśmy zastąpić je po prostu „wytwarzaniem ATP” lub „magazynowaniem energii w postaci ATP”. Swoją drogą pamiętajmy też, że ATP nie jest samą w sobie energią, ale jej nośnikiem.

Co z tymi błonami?

Wędrujące komórki

Źródło: pixaby.com

Już na pierwszych lekcjach biologii rozszerzonej uczymy się o budowie komórki i związanych z tym zagadnieniem strukturach błoniastych. Błona komórkowa zbudowana jest z dwóch warstw fosfolipidów, pomiędzy którymi znajdują się białka oraz inne składniki budulcowe. Niektóre z organelli – nazywane autonomicznymi i półautonomicznymi – otoczone są zespołem dwóch takich błon. Gdy na maturze użyjemy sformułowania „podwójna błona fosfolipidowa”, egzaminator nie będzie wiedział, czy odnosimy się do pojedynczej błony fosfolipidowej złożonej z dwóch warstw, czy do budowy plastydów, mitochondriów lub jądra komórkowego. Dlatego ważne jest, aby w pierwszym przypadku pisać „dwuwarstwa lipidowa”, a w drugim „otoczone dwiema błonami”.

Kłopotliwy przebieg reakcji enzymatycznych

Wędrujące komórki z enzymami

Źródło: pixaby.com

Enzymy, czyli inaczej biokatalizatory, to substancje umożliwiające zajście reakcji chemicznej pomimo braku sprzyjających warunków takich jak wysoka temperatura lub odpowiednie ciśnienie. Dzięki swojej budowie przestrzennej są w stanie przyłączać substrat lub substraty do tzw. miejsca aktywnego, gdzie w wyniku rożnych operacji dochodzi do przekształcenia składników w produkty.

Ostatnim etapem reakcji jest odłączenie się gotowych produktów od miejsca aktywnego enzymu. Wówczas biokatalizatory mogą dalej przeprowadzać daną reakcję, pod warunkiem występowania substratów w środowisku. Oznacza to tyle, że enzym nie zużywa się w trakcie reakcji chemicznej. Stwierdzenie przeciwne jest błędne i na maturze skutkuje utratą cennych punktów. Enzymy nie stanowią ani substratów, ani produktów reakcji.

Inne powszechne błędy maturalne

Przeobrażenie i rozwój to nie synonimy. Pierwszy termin oznacza przemianę jednej formy organizmu w drugą, natomiast drugi – całokształt zmian zachodzących w życiu osobnika. Innymi słowy przeobrażenie to zmiana stadium rozwojowego. Bardzo ważne jest świadome stosowanie tych pojęć – istnieje przeobrażenie zupełnie i niezupełne, a użycie frazy “rozwój zupełny i niezupełny” jest błędem.

Podobnie sprawa ma się z określeniami HIV oraz AIDS – to nie są synonimy! Nazwą „AIDS” oznaczamy jednostkę chorobową (zespół nabytego niedoboru odporności), a określenie „HIV” odnosi się tylko do wirusa wywołującego tę chorobę.

Innym częstym lapsusem językowym jest stwierdzenie, że w jądrze komórkowym powstają rybosomy, które następnie transportowane są do cytoplazmy lub na szorstką siateczkę śródplazmatyczną. Na pierwszy rzut oka wszystko w poprzednim zdaniu wydaje się poprawne, jednak tak naprawdę chodzi o powstawanie i transport podjednostek rybosomów, a nie całych struktur. Podjednostki łączą się ze sobą dopiero na etapie translacji.

I na sam koniec warto przypomnieć o poprawnej nazwie jednych z wiązań wpływających na przybranie przez białka odpowiedniej struktury, która brzmi: mostki disiarczkowe/dwusiarczkowe. Napisanie o samych mostkach “siarczkowych”, bez zaznaczenia, że w ich budowę zaangażowane są dwa atomy siarki, skutkuje utratą punktów na egzaminie.

Przypominamy równie o możliwości dołączenia do naszych przygotowań maturalnych! Wszystkie informacje dotyczące kursów znajdziesz na dedykowanej podstronie.

Autor tekstu: Zuzanna Biegała

Sprawdź nasze przygotowania do matury w Twojej okolicy!

Kursy maturalne Łódź

Kursy maturalne Bydgoszcz

Kursy maturalne Wrocław

Kursy maturalne Białystok

Kursy maturalne Poznań

Kursy maturalne Katowice

Kursy maturalne Lublin

Kursy maturalne Zielona Góra

Kursy maturalne Opole

Kursy maturalne Kraków

Kursy maturalne Gorzów Wielkopolski

Kursy maturalne Warszawa

Kursy maturalne Gdańsk

Kursy maturalne Rzeszów

Kursy maturalne Toruń

Kursy maturalne Olsztyn

Kursy maturalne Kielce

Kursy maturalne Szczecin

Zapisz się do naszego newslettera, aby być na bieżąco z nowościami i wydaniami.

Subskrybując, zgadzasz się z naszą Polityką Prywatności i wyrażasz zgodę na otrzymywanie aktualizacji od naszej firmy.
Zapisz się do naszego newslettera, aby być na bieżąco z nowościami
i wydarzeniami.
Subskrybując, zgadzasz się z naszą Polityką Prywatności i wyrażasz zgodę na otrzymywanie aktualizacji od naszej firmy.
© 2025 Indeks w Kieszeni. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona przygotowana przez Zyskowni.pl