Wywiad z prowadzącym kurs maturalny z geografii
Dzisiaj rozmawiamy z Rafałem Wiercińskim, jednym z prowadzących kurs maturalny przygotowujący do egzaminu z geografii z Indeksem w Kieszeni.
Indeks w Kieszeni: Cześć! Dzięki, że zgodziłeś się na wywiad Może zaczniemy od tego, jak u Ciebie zaczęła się przygoda z geografią? Dlaczego właśnie ta dziedzina?
Rafał Wierciński – Geografia była już moim konikiem od młodych lat. już mając kilka lat lubiłem podróżować palcem po globusie, który był jednym z wielu marzeń. Potem w szkole bardzo ciekawiły mnie lekcje geografii oraz chętnie brałem udział w konkursach, gdzie osiągałem duże sukcesy. Przygodę po części kontynuuję do dziś, mając na ścianie mapę, na której zaznaczam miejsca, w których byłem oraz które chcę odwiedzić.
IwK: A Ciebie co najbardziej interesuje w geografii?
RW – Ciężko jest mi powiedzieć, gdyż geografia wiąże ze sobą wiele dziedzin nauki. Z jednej strony geografia fizyczna jest bardzo interesująca oraz uzmysłowiająca potęgę natury w formowaniu naszej planety, lecz z drugiej strony bardziej fascynująca dla mnie wydaje się geografia społeczno-ekonomiczną. Cenie ją głównie za to, że skupia uwagę na zagadnieniach, które zmieniają się dynamicznie na naszych oczach.
IwK: Czy od początku miałeś konkretne plany odnośnie studiów? Wiedziałeś, na jaką uczelnię chcesz się wybrać?
RW – Praktycznie na początku nauki w liceum miałem dość jasny cel, jeśli chodzi o kierunek studiów, lecz dobrze zdane matury wcale nie ułatwiało określenia planów na przyszłość. Praktycznie do ostatnich dni rekrutacji na studia głęboko zastanawiałem się nad tym, która uczelnia zarówno zapewni mi dobre perspektywy rozwoju zawodowego, jak i pozwala poszerzać moje pasje i zainteresowania. Dzisiaj jednak mogę stwierdzić, że podjąłem najbardziej słuszną decyzję, jeśli chodzi o studia.
IwK: A jak wyglądała Twoja nauka do matury?
RW – Przyznam się bez bicia, praktycznie jej nie było, gdyż już w pierwszej klasie liceum uzyskałem tytuł laureata Olimpiady Geograficznej, potem jedynie przygotowałem się do olimpiady.
IwK: Jakie błędy najczęściej popełniają osoby, które polegają wyłącznie na zajęciach szkolnych w przygotowaniu do matury?
RW – Matura z geografii jest tak skonstruowana, by maturzysta, który potrafi analizować fakty, lecz nie posiada eksperckiej wiedzy z tego przedmiotu, był w stanie ją napisać z dobrym rezultatem. Jednak obecnie w wielu szkołach zbyt mało czasu spędza się na umiejętności logicznego konstruowania zależności i związków między różnymi sferami Ziemi oraz wnioskowania na ich podstawie, a zbyt dużo na nauczaniu formalnych definicji zjawisk geograficznych. Dodatkowo część uczniów dość lekceważąco podchodzi do tego przedmiotu przygotowując się na ostatnią chwilę. Efektem tego są niskie wyniki matur.
IwK: Czy uważasz, że matura z geografii jest trudna na tle pozostałych przedmiotów?
RW – Ciężko jest odpowiedzieć na to pytanie. Z jednej strony można przypuszczać na podstawie utrzymujących się od lat niskich wynikach matur, że egzamin maturalny z geografii do najłatwiejszych nie należy. Jednak z drugiej strony niskie wyniki matur na przestrzeni ostatnich lat są raczej konsekwencją niedostatecznego przygotowania abiturientów do egzaminu.
IwK: Czy wiedza zdobyta podczas przygotowań do matury przydaje Ci się podczas studiów, przyszłej pracy zarobkowej?
RW – Obecnie studiuję na uczelni ekonomicznej, gdzie wiele zjawisk poznanych podczas studiów wynika z zależności, które poznałem ucząc się geografii. Dzięki posiadanej wiedzy łatwiej było mi zrozumieć wiele zagadnień tam poruszanych.
IwK: No dobrze, a co poza nauką? Jakie masz zainteresowania poza geografią?
RW – Ogólnie bardzo cenie sobie wypady rowerowe oraz podróże. Dodatkowo interesuję się ekonomią polityką, a wolnym czasie lubię słuchać dobrej muzyki oraz grać w planszówki oraz w karty.
IwK: Co Twoim zdaniem zyskują podopieczni inicjatywy Indeksu w Kieszeni przygotowując się na kursie pod opieką Mentorów?
RW – Po pierwsze podopieczni zyskują aktualne informacje na temat egzaminu, treści i materiały dydaktyczne oraz szeroki zasób zadań utrwalający oraz poszerzający wiedzę z geografii, który pozwoli na osiągnięcie dobrego rezultatu na maturze. Tutaj zapewniona jest również fachowa pomoc już od początku przygotowań maturalnych. Dodatkowo nauka wspólnie z mentorów jest dla przyszłych maturzystów inspiracją do osiągania coraz wyższych celów.
IwK: Wiele osób obawia się, że ciężko będzie im nauczyć się do matury z geografii korzystając z e-learningu. Dlaczego Twoim zdaniem jest to możliwe?
RW – W przeszłości ciężko było sobie wyobrazić efektywną naukę poprzez e-learning. Jednak ostatnie lata pokazały, że nauka zdalna może zapewnić wręcz identyczny poziom przygotowań do matury jak kurs stacjonarny. Zarówno podczas zajęć w pracowni jak również podczas kursu e-learningowego dokładamy wszelkich starań, by każdy uczestnik miał dostęp do tej samej ilości wysokiej jakości materiałów dydaktycznych oraz zadań.
IwK: Dzięki za wywiad!
RW – Dzięki!