Wywiad z Prowadzącym kurs maturalny z języka polskiego
Dzisiaj rozmawiamy z Krzysztofem Andrulonisem, czyli Prowadzącym kursu maturalnego z języka polskiego w Indeksie w Kieszeni.
Indeks w Kieszeni: Cześć! Dzięki, że zgodziłeś się na wywiad Może zaczniemy od tego, jak u Ciebie zaczęła się przygoda z językiem polskim? Dlaczego właśnie ta dziedzina?
Krzysztof Andrulonis – Język polski jest fascynującym przedmiotem głównie z tej przyczyny, że obejmuje mnóstwo zagadnień – zarówno sam kod językowy, jak i jego uwarunkowania społeczne, ponadto bogaty świat kultury i literatury. Przenika nasze życie na każdym kroku, warunkuje nasze codzienne funkcjonowanie i w pewnym sensie stanowi punkt wyjścia dla wszystkich innych obszarów wiedzy i ludzkiej aktywności. Dlatego zgłębianie go stanowi wspaniałą przygodę i niewyczerpane źródło inspiracji.
IwK: Co najbardziej interesuje Ciebie w języku polskim?
KA – Mam liczne zainteresowania, które zmieniają się dosyć dynamicznie na przestrzeni lat, niemniej aktualnie moją największą uwagą cieszy się literatura pozytywistyczna i modernistyczna, oczywiście w powiązaniu z kulturą, filozofią oraz realiami życia społecznego tych jedynych w swoim rodzaju epok. Sporo uwagi poświęcam też jednak dorobkowi okresu staropolskiego w dziejach polskiego piśmiennictwa.
IwK: Czy od początku miałeś konkretne plany odnośnie studiów? Wiedziałeś, na jaką uczelnię chcesz się wybrać?
KA – Przez długi czas miałem zupełnie inne plany co do swojej przyszłości, planowałem studia medyczne, uczyłem się nawet na profilu biologiczno-chemicznym w liceum. Doznałem jednak czegoś na kształt olśnienia i zmieniłem zupełnie swoje zamiary. Nie byłoby prawdą, gdybym powiedział, że język polski nie interesował mnie od dawna, jednak dopiero półtora roku przed maturą podjąłem ostateczną decyzję, że chcę z nim związać dalsze życie naukowe i zawodowe. Postanowiłem wybrać najlepszą uczelnię w kraju, stąd rozpocząłem studia na Uniwersytecie Warszawskim, co wiązało się w moim przypadku z odległą przeprowadzką.
IwK: Jak wyglądała Twoja nauka do matury?
KA – Skupiałem się przede wszystkim na opanowaniu możliwie wielu lektur i towarzyszących im kontekstów oraz propozycji interpretacyjnych, a ponadto kształciłem umiejętności konstruowania wypowiedzi pisemnych.
IwK: Co Twoim zdaniem zdecydowało o tym, że udało Ci się uzyskać wysoki wynik?
KA – Sądzę, że przede wszystkim była to kwestia rzetelnego opanowania obszernego materiału lekturowego oraz udoskonalenia umiejętności pisania rozprawek oraz interpretacji utworów poetyckich – matura z języka polskiego w największej mierze oparta jest na dłuższych wypowiedziach pisemnych, więc to na nie trzeba kłaść szczególny nacisk.
IwK: Jakie błędy najczęściej popełniają osoby, które polegają wyłącznie na zajęciach szkolnych w przygotowaniu do matury?
KA – Najczęściej mają zbyt mało okazji do ćwiczenia wypowiedzi pisemnych, tymczasem w tym przypadku samo teoretyzowanie czy zapoznawanie się z przykładami napisanymi przez kogoś innego nie wystarcza. Owszem, to ważne, aby mieć dobre wzorce, jednak jedynie zmuszenie się do samodzielnego wysiłku może dać wyraźne rezultaty. Oczywiście, aby pisanie miało sens, uczeń powinien do każdej swojej pracy otrzymywać komentarze oraz możliwie szczegółową recenzję sugerującą, jakie błędy popełnia i co powinien zmienić. Wielu nauczycieli, z braku czasu, nie ma możliwości zapewnić swoim podopiecznym takiej wiadomości zwrotnej.
IwK: Czy uważasz, że matura z języka polskiego jest trudna na tle pozostałych przedmiotów?
KA – Sądzę, że tak, zwłaszcza w jej nowej formule, która obowiązuje od 2023 roku. Wymaga ona od uczniów zarówno opanowania na wysokim poziomie materiału teoretycznego dotyczącego poszczególnych epok literackich i powstałych w nich dzieł, jak i zdolności myślenia porównawczego oraz twórczego interpretowania zamieszczanych fragmentów dzieł, fotografii czy innych materiałów. Niezbędna jest też znajomość form wypowiedzi pisemnych, zarówno krótkich, jak i długich. To wszystko powoduje, że zakres materiału jest doprawdy obszerny.
IwK: Czy wiedza zdobyta podczas przygotowań do matury przydaje Ci się podczas studiów, przyszłej pracy zarobkowej?
KA – Niewątpliwie tak, wbrew obiegowej opinii dobrze wykształceni poloniści są bardzo potrzebni. Niezależnie od tego, jaki kierunek się studiuje, prędzej czy później zaistnieje konieczność przygotowania referatu, napisania pracy rocznej, a później licencjackiej i magisterskiej. W każdym z tych przypadków wypada się wykazać umiejętnością sprawnego władania mową ojczystą. Osoby sprawnie posługujące się polszczyzną są też poszukiwane jako korektorzy, copywriterzy, edytorzy tekstów oraz w wielu innych zawodach, których popularność wciąż rośnie.
IwK: No dobrze, a co poza nauką? Jakie masz zainteresowania poza językiem polskim?
KA – Należę do tego typu ludzi, którzy zainteresowania naukowe płynnie łączą z przyjemnościami – nigdy nie wiadomo, kiedy fascynująca powieść przyniesie jakieś interesujące zagadnienia do zbadania pod kątem naukowym. Ponadto fascynuję się teatrem i często bywam na różnego rodzaju sztukach, zwłaszcza z obszaru tych społecznie zaangażowanych. Abstrahując od zainteresowań intelektualnych, rekreacyjnie biegam, a latem chętnie wyprawiam się na piesze wędrówki.
IwK: Co Twoim zdaniem zyskują podopieczni inicjatywy Indeksu w Kieszeni przygotowując się na kursie pod opieką mentorów?
KA – W ramach przygotowań kładziemy nacisk na opracowywanie materiału niezbędnego z perspektywy egzaminu maturalnego – w ramach języka polskiego można uczyć się o mnóstwie zagadnień, jednak lista wymagań egzaminacyjnych jest dosyć precyzyjnie określona i staramy się jej trzymać. Istotne jest także przygotowanie pod kątem praktycznym, w związku z czym sporo czasu poświęcamy na różnego rodzaju ćwiczenia wzorowane na egzaminie maturalnym. Nie można też zapomnieć o wypowiedziach pisemnych – podopieczni Indeksu w Kieszeni mogą trenować swoje umiejętności w tym zakresie, a po napisaniu każdej pracy otrzymują szczegółową informację zwrotną.
IwK: Wiele osób obawia się, że trudno będzie im nauczyć się do matury z języka polskiego korzystając z e-learningu. Dlaczego Twoim zdaniem jest to możliwe?
KA – Kurs e-learningowy został w pełni dostosowany do wymogów egzaminu maturalnego, dzięki czemu oferuje kompleksowe przygotowanie. Korzystanie z niego nie jest trudne, ponieważ w każdym module znajduje się instrukcja informująca o tym, jak pracować z daną partią materiału, a także na co powinno się zwrócić szczególną uwagę. Opracowania zamieszczone w zestawach są intuicyjne i bardzo klarowne, przez co żaden uczeń nie powinien czuć się zagubiony. Gdyby tak się jednak zdarzyło, to zawsze ma przecież możliwość skontaktowania się z mentorem, który wskaże drogę wyjścia z problemu.