Matura z języka angielskiego – wywiad z Michałem Kociębą

Matura z języka angielskiego – wywiad z Michałem Kociębą

Dzisiejszym gościem jest Michał Kocięba, który prowadzi przygotowania do matury z języka angielskiego. Wiele lat nauki sprawiło, że dziś posługuje się językiem angielskim biegle oraz uwielbia przekazywać swoją wiedzę innym.


IWK: Cześć. Witajcie w kolejnym filmie z cyklu wywiadów z Indeksem w Kieszeni. Moim dzisiejszym gościem jest Michał, cześć. 

Michał Kocięba: Witam.


IWK: Michał, prowadzisz zajęcia przygotowujące do matury z angielskiego, ale zanim przejdziemy do tego tematu jestem pewny, że nasi widzowie chętnie usłyszeliby parę słów na Twój temat. Powiedz nam na przykład, gdzie studiujesz. 

M. K.: Nazywam się Michał Kocięba. Aktualnie studiuje na trzecim roku studiów licencjackich w Szkole Głównej Handlowej. Od razu zaznaczę, że w zasadzie umiejętności, które nabyłem przez te wszystkie lata w przedmiocie, którego nauczam bardzo przydają mi się chociażby właśnie na uczelni na wielu przedmiotach. Na przedmiotach związanych z metodami ilościowymi, które są moim kierunkiem przydaje się język angielski i mogę poświadczyć, że w zasadzie to jest to przedmiot najważniejszy. Może nie dla każdego, ale na pewno w wielu dziedzinach przydatny.


IWK: Jasne, język są dość uniwersalne i faktycznie w różnych sytuacjach może się przydawać. Powiedz proszę, skąd wzięło się Twoja zainteresowanie tym przedmiotem? Czy był to jakiś konkretny moment, czy bardziej taki naturalny proces?

M. K.: Myślę, że można to ująć, jako jak najbardziej naturalny proces, ponieważ angielskiego uczy moja mama i to ona zaszczepiła we mnie właśnie te zainteresowania angielskim. uczyła mnie od najmłodszych lat. Starała się przekazywać jak najwcześniej tę wiedzę swoją, umiejętności, dlatego w zasadzie można powiedzieć, że byłem wychowywany prawie dwujęzycznie i jak najbardziej mam styczność od najmłodszych lat z tym językiem.


IWK: Jasne. Przejdźmy w takim razie już do samej matury z języka angielskiego. Jest to tak naprawdę nieunikniony element dla większości osób, które zdają maturę i wypadałoby się do niej dobrze przygotować, natomiast częstym pytaniem, które ludzie być może sobie zadają jest to, czy jestem w stanie się przygotować do matury z angielskiego bez tak naprawdę przygotowań? Na przykład poprzez tylko oglądanie seriali czy filmów po angielsku. Czy Twoim zdaniem jest to możliwe?

M. K.: Te przykłady, które podałeś, są na pewno bardzo ciekawe i moim zdaniem są nieodłącznym elementem nauki nie tylko angielskiego, ale w zasadzie każdego języka. Chociaż żeby sobie go przyswoić, żeby dobrze się obyć z tym językiem. Uważam, że jedynie oglądanie jakichś mediów, seriali, filmów, słuchanie muzyki zdecydowanie nie jest wystarczające przygotowanie. Jak najbardziej w ten sposób osłuchamy się z językiem, ale nie poznamy chociażby ważnych zasad gramatycznych, nie nauczymy się poprawnie pisać po angielsku, a na kursach przygotowujemy właśnie do takich praktycznych rzeczy, które po prostu trzeba umieć na maturę.


IWK: Jasne, to co chyba też jest istotne to, że ogólnie punktacja z egzaminu maturalnego z języka angielskiego jest dość wysoka zazwyczaj. Każdy pojedynczy punkt się liczy w rekrutacji na studia. No dobra no to w takim razie Opowiedz mi proszę, jak wygląda sam arkusz maturalny? Czego możemy tam oczekiwać?

M. K.: Arkusz maturalny z angielskiego tak jak w zasadzie z każdego innego języka sprawdza bardzo ważną umiejętności językowe takie jak kolejno słuchanie czytanie ze zrozumieniem gramatyka oraz wypowiedź pisemna wypowiedzi pisemne są różne zazwyczaj przygotowujemy się do rozprawek No i jest to jak najbardziej jest to jeden z głównych elementów naszych przygotowań ponieważ zapisanie jest najwięcej punktów na maturze. Jest to bardzo ważne, aby uczniowie czuli się pewnie ze swoimi umiejętnościami pisania, więc uczymy ich przede wszystkim struktur. Jest to bardzo tak naprawdę powtarzalny element matury, mimo że, trzeba się rzeczywiście popisać czasem kreatywnością, to tak naprawdę są schematy, za którymi można podążać i których można się wyuczyć, aby dobrze napisać maturę za każdym razem.


IWK: Jasne, a czy to właśnie wypowiedź pisemna jest zazwyczaj największą trudnością dla uczniów czy któreś inne zagadnienie?

M. K.: Myślę, że to już zależy w zasadzie indywidualnie od każdego ucznia, ale wiem, że zdarzają się takie przypadki, w których uczniowie bardzo niepewnie czują się ze swoim pisaniem i też właśnie często z tego powodu przychodzą na nasze kursy. Żeby nabrać tej pewności, żeby po prostu poznać ważne zasady w pisaniu.


IWK: Jasne. Przejdźmy już w takim razie do tych kursów, o których wspomniałeś. Powiedz proszę, jak wyglądają przeprowadzane przez Ciebie zajęcia. W jaki sposób możemy się przygotować z Indeksem w Kieszeni? 

M. K.: Indeks w kieszeni to przede wszystkim dosyć nietypowa forma przygotowań. Na pewno bardzo różni się ona od tego, do czego przywykliśmy w szkole. Przede wszystkim nasi prowadzący kursów są niewiele starsi od swoich uczniów. Są dopiero co po maturach, dopiero co po Olimpiadach, więc dobrze wiedzą, jak to jest wpisać maturę. Dobrze to pamiętają, wszelki związany z tym stres. Tak naprawdę są w stanie jakby umiejscowić się w sytuacji uczniów, których przygotowują i daje im to odpowiednie predyspozycje, do tego, żeby jak najlepiej ich przygotować. Oczywiście dysponują nie tylko tym doświadczeniem niedawnym matury, ale też dużymi umiejętnościami i wiedzą, którą z dużą chęcią przekazują swoim podopiecznym.


IWK: Jasne, a jakie są formy dostępnej nauki? Czy to są zajęcia grupowe indywidualne? Jak to wygląda?

M. K.: W Indeksie w Kieszeni prowadzimy zajęcia grupowe. Prowadzimy zajęcia stacjonarne, a także zdalne, webinarowo. Są to grupy zazwyczaj kilkunastu osób, przynajmniej 10, tak żeby każdy czuł się komfortowo i jak najbardziej nikt nie jest u nas oceniany, warto o tym wspomnieć. Myślę, że zajęcia Indeksu zdecydowanie różnią się od tych szkolnych chociażby pod względem tego, że nie powodują uczniów tyle stresu. Są prowadzone w luźniejszej atmosferze, zależy nam na tym, aby uczniowie czuli się tutaj swobodnie i przygotowywali się po prostu w takiej przyjaznej atmosferze. Żeby nie kłaść na nich tyle nacisku.


IWK: Jasne. Siłą rzeczy to dynamika między nauczycielem a uczniem jest inna. Chociażby ze względu na małą różnicę wieku, o czym wspomniałeś wcześniej. Powiedz mi jeszcze proszę, kurs zapewne opiera się na jakiś materiałach. Co takiego znajduje się w tych materiałach? Czy to są tylko prezentacje z jakąś czystą wiedzą, czy również jakieś metody na sprawdzenie przyswojenia tej wiedzy? 

M. K.: Materiały nasze przede wszystkim zawierają nie tylko taką typową wiedzę książkową, którą równie dobrze można by było znaleźć w książkach od angielskiego. mamy też prace domowe, kartkówki, wszelkiego rodzaju powtórki gramatyczne, a także ze słownictwa. Dzięki temu te materiały oczywiście lądują na grupach na Facebooku, do których wszyscy uczniowie mają dostęp. To sprawia, że mogą sobie potem, albo po zajęciach, albo już tuż przed maturą zajrzeć do nich dokładnie. Wszystko przećwiczyć, powtórzyć sobie. Czują się dzięki temu pewniej na maturze.


IWK: Jasne. Czyli całe spektrum materiałów pozwala po prostu kompleksowo przygotować się ze wszystkich treści, które są wymagane na maturze, a już tak zbliżając się do końca naszego dzisiejszego spotkania… Powiedz mi proszę, czy jest może specyficzna porada lub wskazówka, której udzielasz kursantom, dzięki której być może unikają oni części potencjalnych błędów lub po prostu mniej się stresują podczas przygotowań?

M. K.: Dla moich kursantów mam zawsze wiele wskazówek i starałem się je im przekazywać na każdych zajęciach. Więc jak najbardziej zapraszam. Na pewno się wam przydadzą. Natomiast jeśli miałbym taką jedną teraz powiedzmy, że przybliżyć wskazówkę, to moim zdaniem warto się skupić na słuchankach. Mianowicie na ćwiczeniach, na zadaniach ze słuchu. Warto sobie robić notatki. Mało kto w ogóle to robi, a jak najbardziej jest to dozwolone. Wypisujcie sobie słowa kluczowe i jakieś tam zdania, które wychwycicie, które macie wrażenie, że mogą wam się potem przydać. W zadaniach, bo jest to bardzo kluczowe chociażby do tego, żeby potem właśnie móc sobie porównać swoje notatki z odpowiedziami i wszystko dobrze zaznaczyć.


IWK: Jasne. Myślę, że to jest cena wskazówka. Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Myślę, że teraz już wiemy, od czego zacząć przygotowania do matury z języka angielskiego. Jeszcze raz dziękuję za rozmowę i do zobaczenia następnym razem.

M. K.: Również dziękuję, do zobaczenia. 

5/5 - (na podstawie 13 ocen)
IwK - logo - miniturka - kursy maturalne i olimpijskie
Indeks w Kieszeni
kontakt@indekswkieszeni.pl